GW: Rowery i motocykle drugiej kategorii
Rowerzyści, którzy w Olsztynie mają problemy z przejechaniem przez skrzyżowanie, chcą walczyć o równe traktowanie na ulicach. Teraz mają wyjątkowo skuteczny argument
Gdyby rowerzyści chcieli jeździć zgodnie z przepisami, musieliby się poruszać po ulicach lub ścieżkach rowerowych. Ale jak jeździć po ulicach, skoro rowerzyści mają problemy z pętlami indukcyjnymi, czyli zatopionymi w asfalcie czujnikami, które wykrywają pojazdy dojeżdżające do skrzyżowania. Gdy samochód najedzie na pętlę, informacja o tym jest przekazywana do sygnalizatora świetlnego, a światło zmienia się z czerwonego na zielone. Takie urządzenia są już na większości skrzyżowań w Olsztynie. Kłopot w tym, że pętle są wyregulowane tak, że wykrywają tylko samochody, sporadycznie tylko motocykle. Rowerzystów pętla nie "zobaczy". - To dyskryminacja kierowców jednośladów, którzy są pełnoprawnymi użytkownikami dróg publicznych - mówi Mirosław Arczak ze stowarzyszenia Młyn. 

Olsztyńscy rowerzyści zwracają drogowcom uwagę na ten problem od kilku lat. Dlatego organizują cykliczne masy krytyczne, czyli rowerowe przejazdy przez miasto. W czasie każdej imprezy tworzą się korki za rowerzystami stojącymi na skrzyżowaniach i czekającymi na zielone światło. Najbliższa impreza już piątek, początek pod ratuszem o godz. 18. - Będziemy legalnie blokować kilka skrzyżowań, na których praca sygnalizacji jest regulowana beznadziejnymi pętlami indukcyjnymi - taka informacja jest przekazywana pocztą internetową.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów za każdym razem tak samo tłumaczy, dlaczego ustawienie pętli indukcyjnych nie zostanie zmienione. - Zbyt duża czułość mogłaby powodować, że pętle wyczuwałyby pojazdy jadące sąsiednimi pasami - mówi Zbigniew Gustek, zastępca dyrektora MZDiM.

Skąd pan to wie, czy pytał pan specjalistów? - pytam. - Nie musiałem, ja to po prostu wiem - odpowiada wicedyrektor. 

Zdaniem drogowców, rowerzystom dojeżdżającym do skrzyżowania pozostaje jedno: - Muszą przeprowadzić rower przez pasy i włączyć się do ruchu za skrzyżowaniem. Z motocyklistami nie powinno być problemu. Jeśli jednak pętle ich nie wykrywają, niech się do nas zgłoszą i wybierzemy się z nimi na wskazane miejsce, by wyregulować czułość urządzenia - deklaruje Gustek.

Jeszcze w 2007 roku w podobnej sytuacji byli właściciele jednośladów z Radomia. - Drogowcy tłumaczyli się tak jak w Olsztynie. Nie pomagały prośby, wnioski do zarządu dróg i blokady najważniejszych skrzyżowań w mieście. Postanowiliśmy iść z tą sprawą do prokuratury - wspomina Sebastian Pawłowski, kanclerz radomskiego Bractwa Rowerowego.

Tamtejsi cykliści we wniosku do prokuratury powołali się na rozporządzanie ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 r., które nakazuje drogowcom wyregulowanie urządzeń, aby umożliwiało "wykrywanie pojedynczych obiektów o niewielkich rozmiarach (np. rowerów)" - czytamy w dokumencie. - Złożenie doniesienia podziałało jak bat na urzędniczą niemoc. Mimo że śledczy umorzyli postępowanie, drogowcy sami wyregulowali czujniki wszędzie, gdzie mieliśmy problem z przejechaniem - opowiada Pawłowski.

Podobnie chcą postąpić cykliści z Olsztyna. - Najpierw zwrócimy się do komisji bezpieczeństwa, aby podała nam dokładną przyczynę odmowy zwiększenia czułości pętli. Jeśli komisja będzie iść w zaparte, pójdziemy ścieżką Radomia i złożymy wniosek o ściganie do prokuratury - mówi Arczak.



Wojciech Grejciun

Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - www.gazeta.pl © Agora SA

 

Komentarze  

 
0 #3 Dario 2025-04-29 17:41
Hi there, this weekend is fastidious for me, since this moment i am reading this fantastic educational paragraph here at my home.


Also visit my website collision repair: https://sites.google.com/view/lamettry-collision-richfield/home
Cytować
 
 
0 #2 Dexter 2025-04-12 13:31
Our experienced group of gas safety inspection process (waylonudtg935.trexgame.net: http://waylonudtg935.trexgame.net/gas-design-difficulties-in-remote-wild-locations) Safe (CORGI) registered heating engineers undertake
all types of heating works/repairs.
Cytować
 
 
0 #1 Hugh 2025-04-02 11:56
It's awesome to pay a quick visit this web site and reading the views
of all colleagues concerning this paragraph, while I am also keen of getting knowledge.


Also visit my homepage :: car repair: https://sites.google.com/view/chadds-ford-collision-repair
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież