Rowerowe Laboratorium w Olsztynie
sobota, 09 kwietnia 2016 13:30


Międzynarodowy projekt badawczy BikeLab („Rowerowe Laboratorium”) zawitał do Olsztyna.
Zagraniczni goście ze szwedzkiego Växjö oraz litewskiej Kłajpedy gościli w naszym mieście w dniach 5-6 kwietnia. Jeździli na rowerach, obserwowali, dyskutowali, oceniali, radzili, planowali.

 

Cały projekt tworzy 13-osobowa grupa specjalistów i entuzjastów „kultury rowerowej” oraz przedstawiciele lokalnych samorządów z trzech partnerskich miast. W skład olsztyńskiej delegacji wchodzą:
- Mirosław Arczak (oficer rowerowy Urzędu Miasta Olsztyna),
- Dorota d`Aystetten (asystentka Prezydenta Olsztyna ds. specjalnych projektów społecznych),
- Marian Jurak (prezes Warmińsko-Mazurskiego PTTK w Olsztynie),
- Milan Rzepkowski (reprezentuje Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, brał udział w tworzeniu trasy Green Velo).

 

Głównym celem projektu jest poszukiwanie sposobów skutecznego propagowania jazdy na rowerze.

 

Modelowe rozwiązania powstają w oparciu o trzy partnerskie miasta, a następnymi etapami projektu są starania o propagowanie najlepszych pomysłów w całym rejonie Morza Bałtyckiego. Aby sprostać tym zamierzeniom, wizyta w Olsztynie składała się z kilku warsztatowych sesji roboczych i prezentacji oraz bardzo istotnej części praktycznej polegającej na kilkugodzinnym przejeździe przez niemal całe miasto w poszukiwaniu atutów i słabości olsztyńskiej sieci dróg rowerowych. Na trasie wycieczki znalazły się lokalne perełki infrastrukturalne w postaci atrakcyjnie zagospodarowanych brzegów jeziora Ukiel czy długie kilometry asfaltowych ścieżek powstałych wspólnie z budową linii tramwajowej.

 

Nie unikano odwiedzenia i omówienia utrudnień istniejących na najważniejszych olsztyńskich trasach,


czyli braku przejazdów dla rowerzystów i nieprzyjaznych programów sygnalizacji świetlnych. Uczestnicy przejechali także fragmentem projektowanej Łynostrady oraz zapoznali się ze specyfiką Parku Centralnego i Parku Podzamcze.

- Nasi goście byli bardzo pozytywnie zaskoczeni tym, czego doświadczyli podczas przejazdu przez Olsztyn- mówi Mirosław Arczak. – Ich zdaniem nasze miasto oglądane z perspektywy rowerowego siodełka już teraz wydaje się atrakcyjne dla mieszkańców oraz gotowe na przyjęcie turystów na rowerach. Najważniejszą obecnie kwestią, wymagającą szczególnej uwagi, jest właściwa promocja jazdy na rowerze wśród różnych grup mieszkańców, na przykład dzieci i młodzieży, studentów, seniorów.


Zaletami roweru, które powinniśmy szczególnie akcentować jest szybkość przemieszczania się po mieście, korzyści ekonomiczne, a także pozytywny wpływ aktywności fizycznej na nasze zdrowie.


- Bardzo podobne wnioski przedstawili mieszkańcy Olsztyna, którzy wzięli udział w Debacie Miejskiej „Rowerowy Olszty 2020”, która zorganizowaliśmy kilka dni przed przyjazdem gości ze Szwecji i z Litwy- informuje Dorota d’Aystetten. – Zmiana mentalności wśród konkretnie określonych grup Olsztynian wydaje się teraz podstawową potrzebą, a projekt BikeLab jest szansą na wypracowanie modelowych rozwiązań w tym zakresie.

Collin Hale, pomysłodawca i lider projektu wskazuje atuty Olsztyna, które pojawiły się podczas podsumowania pobytu:
– Mocną stroną Waszego miasta jest struktura podejmowania „rowerowych” decyzji, w której ważnym głosem jest Oficer Rowerowy. Wyraźnie widać też aktywność i odwagę lokalnych władz, które zdecydowały o powrocie do komunikacji tramwajowej.

Następnym etapem jest wizyta wszystkich uczestników w szwedzkim Växjö zaplanowana na początek maja 2016 r., a następnie poszukiwanie źródeł finansowania priorytetów wskazanych w ramach projektu.

Dzięki międzynarodowemu porozumieniu Olsztyna, Kłajpedy i Växjö z Uniwersytetem Linneusza, organizacją Macken ze Szwecji i Du Ratai z Litwy projekt uzyskał finansowanie Instytutu Szwedzkiego, który w całości pokrywa koszty uczestnictwa wszystkich delegacji.

- - - - - - - - -

Relacje madialne:
- Olsztyn 24 (tekst, zdjęcia i video)
- olsztyn.eu

- - - - - - - - -

Szczególnie ciekawą częścią pobytu uczestników projektu w Olsztynie był ponad 3-godzinny przejazd po mieście. Trasa o długości prawie 20 km była reprezentatywna dla naszych atutów i słabości. Schematyczny przebieg przejazdu:

CRS Ukiel (Plaża Miejska i Zatoka Miła) > ul. Sielska > ul. Warszawska >
Kortowo (ul. Heweliusza > ul. Prawocheńskiego > plaża > ul. Prawocheńskiego) > ul. Tuwima > Galeria Warmińska > al. Sikorskiego > ul. Obrońców Tobruku > Łynostrada (od mostu na Obrońców Tobruku do Parku Centralnego) > Park  Centralny > Park Podzamcze > ul. Nowowiejskiego > ul. Skłodowskiej-Curie > TasBike Coffee (chocolate break) > ul. 1 Maja > al. Piłsudskiego > ul. Plater > ul. Kościuszki > ul. Żołnierska > ul. Głowackiego > al. Piłsudskiego > Starówka (ul. Prosta > ul. Stare Miasto > ul. Okopowa > ul. Zamkowa) > ul. Nowowiejskiego > ul. Żarskiej > ul. Artyleryjska > al. Schumana > ul. Kapitańska > CRS Ukiel.


Oto foto-relacja z przejazdu po Olsztynie:


^ Start z wypożyczalni rowerów CRS Ukiel.



^ Trasy powstałe w ramach zagospodarowania brzegów jeziora Ukiel.




^ Na al. Schumana nie uniknięto zderzenia się z marnej jakości nawierzchnią, brakiem przejazdów dla rowerzystów na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej oraz nieprzyjaznym programem sygnalizacji świetlnej.



^ Przejechano długim fragmentem nowych dróg rowerowych powstałych wraz z budową linii tramwajowej.



^ Przerwa techniczna pod Galerią Warmińską i od razu widok pełnych stojaków rowerowych. Dobrze, że są pełne, ale niedobrze, że przygotowanych miejsc jest po prostu za mało jak na tak ogromny obiekt w pobliżu największych osiedli mieszkaniowych.



^ Zapoznanie z fragmentem projektowanej Łynostrady.



^ Zapoznanie się ze specyfiką Parku Centralnego, a następnie Parku Podzamcze. Oba parki są dostępne dla ruchu rowerowego.



^ Nie mogło obyć się bez przejazdu pasami rowerowymi na al. Piłsudskiego.



^ Były też typowo turystyczne akcenty, chociażby w postaci obowiązkowego-pamiątkowego zdjęcia z Kopernikiem siedzącym przy drodze prowadzącej na olsztyński zamek.



^ Nawet przerwa w wycieczce była zgodna z tematyką, ponieważ grupa gościła w TasBike Coffee.

 

Komentarze  

 
0 #1 Flor 2017-07-09 03:48
Hi guys! Who wants to chat with me? I'm live at HotBabesCams.com, we can chat,
you can watch me live for free, my nickname is Anemonalove: https://3.bp.blogspot.com/-u5pGYuGNsSo/WVixiO8RBUI/AAAAAAAAAFA/JWa2LHHFI2AkHParQa3fwwHhVijolmq8QCLcBGAs/s1600/hottest%2Bwebcam%2Bgirl%2B-%2BAnemonalove.jpg , here is my pic:

https://3.bp.blogspot.com/-u5pGYuGNsSo/WVixiO8RBUI/AAAAAAAAAFA/JWa2LHHFI2AkHParQa3fwwHhVijolmq8QCLcBGAs/s1600/hottest%2Bwebcam%2Bgirl%2B-%2BAnemonalove.jpg
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież