MILION złotych na rowery!
środa, 28 października 2015 01:34


Każda droga dla rowerów zaczyna się od... papieru, czyli dokumentacji potrzebnej do budowy. 26 października Prezydent Olsztyna podpisał umowę z firmą Now-Eko opiewającą na kwotę nieco ponad 1 miliona złotych na wykonanie projektów budowlanych 10 priorytetowych fragmentów miejskiej sieci komunikacji rowerowej. Zadanie ma być wykonane do końca czerwca 2016 r.

 

Relacje z tego wydarzenia w lokalnych mediach:
* Gazeta Olsztyńska
* Gazeta Wyborcza
* Olsztyn 24
* Kurier Olsztyński
* Gazeta Warmińska
* wiadomości.olsztyn.pl
* logistyka.wnp.pl

- - - - - - - - - -

Obecnie olsztyńska sieć dróg dla rowerów liczy już ponad 70 km.

Na tę wartość składają się także odcinki aktualnie oddawane do użytku w ramach finalizowania I etapu projektu „tramwajowego” (np. ul. Obiegowa, al. Sikorskiego, ul. Tuwima, fragmenty na ul. Żołnierskiej, al. Piłsudskiego). Są to nie tylko zupełnie nowe drogi dla rowerów, ale także liczne remonty, dzięki którym w Olsztynie upowszechnia się wysoki standard nawierzchni asfaltowych, najbardziej oczekiwanych przez rowerzystów.

 

Patrząc nieco wstecz, niewątpliwie kluczowym okresem dla rozwoju miejskiej sieci dróg rowerowych był rok 2009 kiedy pojawiły się dwa opracowania poddane ówcześnie solidnym konsultacjom społecznym. Jest to „Program budowy dróg rowerowych Miasta Olsztyna” oraz „Koncepcja rekreacyjnych tras rowerowych Miasta Olsztyna”. Oba dokumenty wzajemnie się uzupełniają i od kilku lat odpowiadają na pytanie GDZIE BUDOWAĆ drogi rowerowe, aby sprostać zapotrzebowaniu mieszkańców i turystów. Wytyczne tych opracowań były zawsze podstawą do bieżącego planowania rozwoju komunikacji rowerowej i były wykorzystywane przy kolejnych inwestycjach, z których dzisiaj korzystamy. Jest to np. ul. Artyleryjska, fragment ul. Bałtyckiej i ul. Krasickiego, ul. Nowowiejskiego, ul. Witosa, ul. Bukowskiego, odcinek al. Warszawskiej czy cała ul. Armii Krajowej.

 

W ostatnim czasie dodatkowych argumentów za dalszym rozwojem komunikacji rowerowej dostarczyły następujące dokumenty:
- „Strategia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dla Olsztyna” na lata 2014-2020” (przyjęta uchwałą Rady Miasta we wrześniu 2014 r.);
- „Studium komunikacyjne obszaru Śródmieścia” zaprezentowane w lutym 2014 r.

 

Od trzech lat mamy także mechanizm aktywizujący mieszkańców w postaci Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Od samego początku pojawiają się tu projekty mające poprawić warunki jazdy na rowerze. Najlepszym tego przykładem jest konsekwentna postawa osiedla Redykajny, gdzie od trzech lat z rzędu mieszkańcy decydują o zwycięstwie projektu polegającego na budowaniu kolejnych odcinków drogi rowerowej (i nowego chodnika) wzdłuż ul. Hozjusza.

Podsumowując te kilka lat od strony rowerowej rekreacji mamy w ostatnich latach niezaprzeczalne sukcesy w postaci trasy łączącej Stare Miasto z jez. Długim wraz z zagospodarowaniem brzegów tego jeziora, nową infrastrukturę nad jez. Ukiel, Park Centralny czy zalążek Systemu Tras Rowerowych w Lesie Miejskim.

Podpisana umowa stanowi znaczący krok naprzód, ponieważ wykonana dokumentacja odpowie jednocześnie na kilkanaście pytań JAK MAJĄ WYGLĄDAĆ drogi rowerowe zaplanowane na 10 ważnych trasach na terenie całego miasta. Priorytetowe odcinki zostały wybrane na podstawie aktualnego zapotrzebowania i oczywiście w oparciu o wcześniej wymienione i wciąż aktualne dwa opracowania z 2009 r.

Projekty wykonane przez firmę Now-Eko będą podstawą do ubiegania się o dofinansowanie rozwoju sieci komunikacyjnych dróg rowerowych, w tym także rowerowych połączeń z sąsiednimi gminami (w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego). Największe szanse na dofinansowanie będą miały projekty zakładające tzw. "łańcuch ekomobilności", czyli wspierające uzupełnianie się komunikacji rowerowej z komunikacją publiczną i pieszą.

 

Poza typowymi projektami budowlanymi zostanie opracowana całościowa koncepcja rozwoju komunikacji rowerowej dla Zatorza oraz nowa wersja olsztyńskich "Standardów technicznych".

- - - - - - - - - -

ODCINKI PRZEWIDZIANE DO ZAPROJEKTOWANIA:

Etap 1. Droga dla rowerów wzdłuż fragmentu ul. Krasickiego i Witosa (na odcinku od ul. Wilczyńskiego do ul. Kanta) wraz z łącznikiem do ul. Herdera.
Jest to odcinek istotny dla obsługi ruchu rowerowego na znacznym obszarze dużych osiedli mieszkaniowych- Jaroty i Pieczewo. Odcinek stanowi oś komunikacyjną, uzupełnianą przyległymi uliczkami osiedlowymi. Odcinek połączy istniejące drogi dla rowerów wzdłuż ul. Krasickiego i ul. Witosa. Droga rowerowa na tym odcinku była zgłaszana do Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego w 2014 i 2015 r. (projekt pod nazwą „Rowerowa Obwodnica”).

Etap 2. Droga dla rowerów wzdłuż fragmentu al. Piłsudskiego (od ul. Rejewskiego do ul. Kościuszki) wraz z dołączeniem do dróg rowerowych wybudowanych w ramach projektu „tramwajowego”.
Odcinek uzupełni istniejące fragmenty dróg dla rowerów, będzie rozwinięciem lokalnej sieci rowerowej powstającej w ramach projektu „tramwajowego” (droga dla rowerów wzdłuż ul. Kościuszki, Żołnierskiej i Reja i al. Piłsudskiego) oraz stanowi rozwinięcie etapu 5 i 7 przewidzianego w niniejszej umowie.

Etap 3. Droga dla rowerów wzdłuż fragmentu ul. Pstrowskiego (od ul. Mielczarskiego do wysokości pętli autobusowej na os. Mazurskim).
Odcinek uzupełni istniejące fragmenty dróg dla rowerów, będzie rozwinięciem lokalnej sieci rowerowej powstającej w ramach projektu „tramwajowego” (droga dla rowerów wzdłuż al. Sikorskiego i ul. Obiegowej wraz z odnogami w kierunku ul. Pstrowskiego) oraz stanowi rozwinięcie etapu 5 przewidzianego w niniejszej umowie.

Etap 4. Droga dla rowerów wzdłuż fragmentu ul. Obrońców Tobruku (od al. Sikorskiego do ul. Gałczyńskiego) wraz z łącznikiem w kierunku ul. Polnej.
Odcinek uzupełni istniejące fragmenty dróg dla rowerów, stanowi rozwinięcie etapu 6 przewidzianego w niniejszej umowie oraz ma znaczenie dla zapewnienia ciągłości trasy rowerowej prowadzącej z os. Generałów, os. Brzeziny i os. Mlecznego w kierunku Śródmieścia.

Etap 5. Trasa rowerowa „Kołodrom” łącząca os. Jaroty i Nagórki z obszarem Śródmieścia (od okolic ul. Wilczyńskiego i ul. Kanta, poprzez ul. Wańkowicza, Synów Pułku, Żołnierską i Dworcową, do ul. Głowackiego- w pobliżu budynku Teatru Lalek).
Trasa będzie spójnym ciągiem wzajemnie uzupełniających się i logicznie powiązanych rozwiązań służących komunikacji rowerowej (wydzielone drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, ulice z ruchem uspokojonym, strefy zamieszkania, drogi wewnętrzne, itp.).
Znacznym atutem trasy „Kołodrom” jest wykorzystanie 3 istniejących, bezkolizyjnych skrzyżowań z ulicami o znacznym ruchu samochodowym. Przejazdy istnieją pod ul. Wilczyńskiego, ul. Żołnierską i ul. Dworcową. W projekcie trasy wymagane są łączniki w kierunku ul. Dworcowej, Pana Tadeusza, Kołobrzeskiej, i Towarowej.

Etap 6. Trasa rowerowa „Łynostrada” łącząca os. Generałów, os. Brzeziny, os. Kortowo i os. Mleczne z obszarem Śródmieścia, Parku Centralnego, Parku Podzamcze oraz Lasem Miejskim.
Trasa będzie spójnym ciągiem wzajemnie uzupełniających się i logicznie powiązanych rozwiązań służących komunikacji rowerowej (wydzielone drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, ulice z ruchem uspokojonym, strefy zamieszkania, drogi wewnętrzne, itp.).
Jest to odcinek o dużym potencjale komunikacyjnym, ale także rekreacyjno-turystycznym. Trasa umożliwia wykorzystanie istniejących bezkolizyjnych przejazdów pod ul. Obrońców Tobruku i ul. Niepodległości.
Droga rowerowa na tym odcinku była zgłaszana do Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego w 2014 r. (projekt pod nazwą „Łynostrada”), a w roku 2015 zwyciężyła w kategorii projektów ogólnomiejskich.

Etap 7. Projekt obustronnych pasów rowerowych na fragmencie ul. Kościuszki (od ul. Żołnierskiej do ul. Niepodległości).
Odcinek stanowi istotne rozwinięcie istniejącej infrastruktury rowerowej oraz znaczące uzupełnienie fragmentów dróg dla rowerów tworzonych w ramach projektu „tramwajowego” przy ul. Żołnierskiej i ul. Kościuszki.

Etap 8. Droga dla rowerów wzdłuż fragmentu al. Warszawskiej (od ul. Dybowskiego do granic administracyjnych Olsztyna).
Odcinek uzupełni istniejące fragmenty dróg dla rowerów oraz ma znaczenie dla zapewnienia ciągłości trasy rowerowej prowadzącej z os. Generałów, os. Brzeziny w kierunku Kortowa i Śródmieścia. Jest to także połączenie wyprowadzone w kierunku gminy Stawiguda.

Etap 9. Droga dla rowerów wzdłuż fragmentu al. Wojska Polskiego (od ul. Sybiraków do granic administracyjnych Olsztyna).
Odcinek uzupełni istniejące fragmenty dróg dla rowerów, ma znaczenie dla zapewnienia ciągłości trasy rowerowej prowadzącej z gminy Dywity w kierunku Śródmieścia, os. Wojska Polskiego, os. Zatorze, os. Podleśna.

Etap 10. Droga dla rowerów wzdłuż fragmentu ul. Sielskiej (od ul. Starej Sielskiej do granic administracyjnych Olsztyna).
Odcinek uzupełni istniejące fragmenty dróg dla rowerów, ma znaczenie dla zapewnienia ciągłości trasy rowerowej prowadzącej z gminy Gietrzwałd w kierunku os. Dajtki, os. Kortowo i Śródmieścia.


^ Przebieg odcinków przewidzianych do zaprojektowania.
Linie czerwone: odcinki istniejące
Linie zielone: odcinki do zaprojektowania
Obszar zakreślony: Zatorze, dla którego zostanie opracowany specjalny pakiet rozwiązań rozwijających komunikację rowerową.

- - - - - - - - - -

Powyższe projekty będą zawierać lokalizacje elementów małej architektury (stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne SIM, drogowskazy dla ruchu rowerowego, podpórki dla rowerzystów przed skrzyżowaniami, samoobsługowe stacje naprawy rowerów, urządzenia pomiarowe- tzw. „liczniki” rowerowe na potrzeby badania liczby użytkowników powstałej infrastruktury) oraz lokalizacje parkingów Bike&Ride w miejscach powiązania komunikacji rowerowej z innymi rodzajami komunikacji.

- - - - - - - - - -

Etap 11. Aktualizacja „Standardów technicznych infrastruktury rowerowej dla sieci dróg rowerowych Miasta Olsztyna” opracowanych w lutym 2009 r. na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Olsztynie. Opracowanie powinno uwzględniać zmiany przepisów, korzystać z doświadczeń wdrażania podobnych opracowań w kraju (np. Kraków, Szczecin, Lublin, Łódź, Warszawa), a także zawierać przykłady Dobrej Praktyki projektowania i wykonawstwa infrastruktury rowerowej zrealizowane na terenie Olsztyna.

 

Etap 12. Opracowanie „Studium rozwiązań infrastrukturalnych i organizacyjnych na rzecz rozwoju systemu komunikacji rowerowej dla obszaru Zatorza”. Opracowanie będzie zbiorem rozwiązań umożliwiających maksymalne wykorzystanie istniejącej sieci drogowej, przy możliwie szerokim wykorzystaniu zmian organizacji ruchu (np. wyznaczanie pasów ruchu dla rowerów, organizowanie kontra-ruchu rowerowego) oraz przy wykorzystaniu elementów tzw. „niewidzialnej” infrastruktury rowerowej (np. ulice o ruchu uspokojonym, strefy zamieszkania, reorganizacja sposobu parkowania, regulacja dostępności ulic).

 

Komentarze  

 
0 #254 Hosea 2025-04-29 18:17
Heya i am for the first time here. I came across this board and I
find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and help others like you aided me.



Take a look at my web-site how to delete telegram group as owner: https://x.com/Tgmembersco/status/1917217364988318170
Cytować
 
 
0 #253 Mose 2025-04-29 16:10
Further, the shady comments made about the customer service experience bear the same message that the clients appreciate good customer service.


Here is my blog: https://campsite.bio/: https://campsite.bio/wellsroofingandremodeling
Cytować
 
 
0 #252 Susana 2025-04-29 09:29
A fertile ground for performers to hone their craft, the school’s Orchestral
Training Program and the intimate setting of the
Baroque Orchestra are but two examples of the myriad opportunities Schulich provides to
its aspirants.

Look into my web page ... giveit.link: https://giveit.link/Sienna-School-of-Music
Cytować
 
 
0 #251 Annett 2025-04-29 08:53
I do accept as true with all the ideas you've presented for your post.
They are really convincing and can definitely work. Still, the posts are too short for starters.
Could you please lengthen them a bit from subsequent time?
Thanks for the post.

Here is my web page - cultured Stone: https://shikhadabas.com/2025/04/29/perfect-colors-for-your-bathroom-tiles-3/
Cytować
 
 
0 #250 Danilo 2025-04-29 07:53
Hello there, just became alert to your blog through Google,
and found that it's really informative. I am gonna watch out for
brussels. I'll be grateful if you continue this
in future. Numerous people will be benefited from your writing.
Cheers!

Also visit my website: industrial diesel generator: http://Lstelecom.Co.kr/bbs/board.php?bo_table=free&wr_id=1841357
Cytować
 
 
0 #249 Christine 2025-04-29 05:25
I blоg frequently and I seriously appгeciate
your content. Tһis aгticle has reall peаked my interest.
Ι'm going to bookmark your wrbsite and ksep checking for
new detaiⅼs about once per week. I opted in for yojr
RSS feed too.

Check out my ρage Buy Ƭraffic Cups: https://froggyads.com/blog/tag/navy/
Cytować
 
 
0 #248 Davida 2025-04-28 22:51
Greеtings! Very useful advice in this particulɑr article!
It is the liittle changes that will make the most ѕignificant changеs.
Thanks foor sharіng!

Aⅼso visit mʏ page ... Chaturbaye: https://lv.frompo.com/
Cytować
 
 
0 #247 Candice 2025-04-28 13:30
Have you ever considered creating an e-book or guest authoring on other sites?
I have a blog centered on the same subjects you discuss and would love to have you share some stories/information. I know
my subscribers would appreciate your Work
Truck: http://thankyou.Eoapps.co.kr/bbs/board.php?bo_table=free&wr_id=2956291. If you are even remotely interested, feel free to shoot
me an e mail.
Cytować
 
 
0 #246 Freda 2025-04-28 01:24
Yes, most states require roofers to be licensed,
and for good reason.

Have a look at my web page ... Https://Cherishpennington.Com/The-Ultimate-Guide-To-Roofing-Contractors-In-Republic/: https://cherishpennington.com/the-ultimate-guide-to-roofing-contractors-in-republic/
Cytować
 
 
0 #245 Alfie 2025-04-27 08:56
Very good post. I certainly appreciate this site.
Keep it up!

Feel free to visit my web-site :: 75kw diesel
generator: http://boomin02.inames.kr/bbs/board.php?bo_table=location&wr_id=255749
Cytować
 
 
0 #244 Nicolas 2025-04-27 08:47
Hi there! I'm at work browsing your blog from my new iphone!

Just wanted to say I love reading your blog and look forward to
all your posts! Carry on the fantastic work!

Check out my web page :: Stone Veneer For DIY Home
Improvement: https://reviewer4you.com/groups-2/slate-tiles-a-great-durable-choice-for-flooring-365179002/
Cytować
 
 
0 #243 Wesley 2025-04-26 14:31
Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that
it's really informative. I'm gonna watch out Slate Flooring For
Urban Lofts: http://global.gwangju.ac.kr/bbs/board.php?bo_table=g0101&wr_id=468038 brussels. I will appreciate if you continue this in future.
Many people will be benefited from your writing. Cheers!
Cytować
 
 
0 #242 Florine 2025-04-26 13:52
Why people still make use of to read news papers when in this technological
globe everything is available on web?

my homepage ... special Logistics truck: https://reviewer4you.com/groups-2/the-5-things-to-shop-for-in-a-truck-accident-attorney/
Cytować
 
 
0 #241 Liza 2025-04-26 13:34
With havin so much written content do you ever run into any issues of plagorism or copyright
infringement? My blog has a lot of unique content I've either authored myself or outsourced but it looks like a lot
of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know
any ways to help stop content from being stolen? I'd genuinely
appreciate it.

my page special vehicle: https://Shikhadabas.com/2025/04/26/professional-truck-route-planners-8/
Cytować
 
 
0 #240 Debora 2025-04-26 02:27
Woѡ, fantastic weblog structure! How long have you been blogging fοr?

yoս make blogging glance easy. The fսll look of y᧐ur site is wonderful, as
smartly as the cοntent material!

Ϝeel free to surf to my blog; Uniforms Tailoring: https://www.uniformfactory.ae/
Cytować
 
 
0 #239 Paul 2025-04-26 02:11
Howdy just wanted to give you a quick heads up. The words in your
article seem to be running off the scrreen inn Ie.
I'm not sure if this iis a formatting issue or something to do with internet browser
compatibility butt I thought I'd post too leet
you know. The layout look great though! Hope you geet the issue fixed soon. Thanks

My web blog Andrew: https://fancybox.qa/2025/04/10/%d0%bc%d0%b0%d0%b7%d1%8c-%d0%b0%d0%bd%d1%82%d0%b8-%d0%b0%d0%ba%d0%bd%d0%b5-%d1%81-%d0%b0%d0%bd%d1%82%d0%b8%d0%b1%d0%b8%d0%be%d1%82%d0%b8%d0%ba%d0%be%d0%bc-%d0%ba%d0%b0%d0%ba-%d1%80%d0%b0%d0%b1%d0%be-2/
Cytować
 
 
0 #238 Jacqueline 2025-04-25 12:24
If some one desires to be updated with hottest technologies after that he must
be visit this web site and be up to date everyday.

Here is my webpage; unblocked games: https://github.com/Unblocked76Games77
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież