Olsztyn w ogólnopolskim rankingu |
sobota, 08 listopada 2014 11:53 |
Tegoroczny ranking obejmuje 41 miast, wśród których Olsztyn uplasował się na siódmym miejscu.
Ocena wydawana przez „Rowertour” uznawana jest za jeden z najbardziej miarodajnych i wiarygodnych wskaźników opisujących działania na rzecz rozwoju komunikacji rowerowej w polskich miastach.
Stosunkowo solidna pozycja Olsztyna wynika przede wszystkim z konsekwentnej realizacji celów założonych w 2009 r.- mówi Mirosław Arczak, olsztyński Oficer Rowerowy. - Tempo tych działań z pewnością nie jest w pełni satysfakcjonujące, ale spełnienie większości oczekiwań wymaga sporych nakładów. Istnieje jednak szeroka gama rozwiązań prostych, tanich i skutecznych, których stosowanie jest coraz popularniejsze w całym kraju, a dodatkowo, są szczególnie premiowane w takich rankingach- wyjaśnia Arczak. - Bazują one na wiedzy i doświadczeniach jasno wskazujących, iż na terenie zabudowy miejskiej powinniśmy odchodzić od schematycznego wydzielania specjalnych dróg dla rowerów. Bardzo często nie jest to bowiem realne ułatwienie dla ruchu rowerowego, ponieważ generuje miejsca niebezpieczne i niewygodne dla użytkowników.
Oficer Rowerowy wskazuje rozwiązania, które przyczyniły się do mocnej pozycji Olsztyna w tegorocznym rankingu: Asfaltowe nawierzchnie, które w Olsztynie są już standardem na nowych drogach rowerowych, coraz powszechniej stosowana separacja ruchu rowerów od chodnika, liczne inwestycje drogowe służące także rozwojowi komunikacji rowerowej, ułatwienia wprowadzone kompleksowo na całej Starówce, stale zwiększająca się liczba dobrych stojaków rowerowych, możliwość jazdy po większości olsztyńskich parków. Olsztyn wyróżnia się bogatym programem rozmaitych inicjatyw skierowanych do miłośników rowerowej turystyki, rekreacji i sportu, co jest efektem wieloletniej współpracy Urzędu Miasta ze środowiskami skupiającymi olsztyńskich rowerzystów.
Mirosław Arczak wskazuje na działania, które będą inicjowane i wzmacniane, aby poprawić warunki przemieszczania się na rowerze. - Trzeba zająć się racjonalnym wykorzystaniem już istniejących dróg. W pierwszej kolejności należy zająć się jednorodnymi obszarami miasta o gęstej zabudowie (takich jak śródmieście czy obszary wewnątrz osiedli), gdzie powinny pojawić się jednolite rozwiązania drogowe zapewniające rowerzystom bezpieczeństwo i wygodę jazdy po jezdni- podkreśla Aczak. - Są to na pewno wszelkie sposoby strefowego uspokajania ruchu, wprowadzanie stref zamieszkania, stosowanie tzw. „kontraruchu”, czyli dopuszczenia ruchu rowerowego w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych, pasy rowerowe wyznaczone na jezdni, śluzy rowerowe na skrzyżowaniach. Niewątpliwie potrzeba także jeszcze większej ilości stojaków rowerowych na terenie całego miasta.
|
Komentarze
czy można w Olsztynie poruszać się po chodnikach zamiast po jezdni jak nie ma pasa rowerowego? Czy można poruszać się po starówce?
Czy jest jakaś mapa miejsc zakazanych dla ruchu rowerowego?
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.