Spotkanie w Kudypach

21 grudnia w siedzibie Nadleśnictwa Kudypy odbyło się robocze spotkanie w sprawie utworzenia sieci szlaków rowerowych łączących Olsztyn z ciekawymi (i dogodnie zlokalizowanymi) terenami w jego okolicy. Spotkanie było kolejnym już posiedzeniem związanym z przyjętym do realizacji Programem budowy sieci tras rekreacyjnych Miasta Olsztyn.

Już na poprzednim spotkaniu (11.12.09 w Wydziale Środowiska i Zieleni) ustalono, iż priorytetem będą trasy zlokalizowane pomiędzy os. Dajtki, południowym brzegiem jez. Ukiel (Krzywe) i miejscowością Łupstych. Zebrani ze szczególną uwagą przyglądali się możliwościom turystycznego/ rekreacyjnego połączenia miasta z Leśnym Arboretum w Kudypach, które z wielu względów jest obiektem wyjątkowym nawet w skali kraju i zasługuje na szczególną uwagę.

W spotkaniu wzięli udział: przedstawiciele Nadleśnictwa Kudypy, Wydziału Środowiska i Zieleni, Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, Wydziału Inwestycji Miejskich, wójt Gminy Gietrzwałd, dyrektor Miejskiego Zespołu Profilaktyki, i Terapii Uzależnień w Olsztynie oraz Pełnomocnik ds. transportu rowerowego.

Obecnie rozważane są trzy warianty połączenia os. Dajtki z Leśnym Arboretum:

- modernizacja nawierzchni na przedłużeniu ul. Żniwnej, wykorzystanie istniejącej drogi gruntowej prowadzącej do Gronit i dalej do Kudyp. Jest to pomysł na najtańsze i najszybsze utworzenie omawianego połączenia. Tędy właśnie będzie prowadził szlak rowerowy "JAdę, NIE TANKUJĘ". Wymagane byłoby poprawienie stanu nawierzchni na odcinku: koniec ul. Żniwnej- przejazd pod wiaduktem kolejowym.

- dostosowanie pasa przeciwpożarowego biegnącego wzdłuż trasy krajowej nr 16 (po południowej stronie drogi) w kompleksie leśnym rozpoczynającym się tuż za lotniskiem. Wariant ten umożliwiłby powstanie najkrótszej drogi łączącej os. Dajtki (droga rowerowa wzdłuż Sielskiej, pętla autobusowa) z Arboretum, mogącej być (przy zapewnieniu odpowiedniej szerokości i /lub separacji ruchu rowerowego i pieszego) atrakcyjną trasą spacerową także dla piechurów.  

- budowa nowej drogi (z wyłączeniem ruchu samochodowego) na przedłużeniu jednej z ostatnich uliczek na os. Dajtki (wszyscy dyskutanci mieli kłopot ze zlokalizowaniem w realnej przestrzeni omawianej drogi...). Wariant najdroższy i najmniej konkretny, ponieważ leśnicy na swoim terenie nie gwarantują utrzymania stanu drogi w odpowiednim standardzie.. 

W pierwszych dniach nowego roku mają być gotowe kosztorysy wszystkich opcji i propozycje sposobu ich ewentualnego sfinansowania w 2010 roku. Wydział Środowiska i Zieleni ma do dyspozycji skromną kwotę około 140 tysięcy, która nie daje zbyt wielkiego pola manewru, a jednocześnie zmusza do wyboru wariantu pozwalającego możliwie szybko rozpocząć nadrabianie straconego czasu w dziedzinie turystyki/ rekreacji rowerowej w mieście i okolicach.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież