relacja z konferencji w Sejmie

We wtorek (16 marca) w sali konferencyjnej w Nowym Domu Poselskim odbyła się historyczna dla polskiego ruchu rowerowego konferencja "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa". O wadze tego wydarzenia świadczyły powtarzane kilkakrotnie słowa, że "jeszcze nigdy polscy rowerzyści nie zaszli tak daleko ze swoimi postulatami uporządkowania i ucywilizowania przepisów regulujących warunki jazdy w  całym kraju".

Konferencja była zorganizowana przez ogólnopolską sieć Miasta dla Rowerów  Tematem przewodnim było ukazanie polskich i zagranicznych doświadczeń w dziedzinie współpracy pomiędzy obywatelami a administracją państwową w zakresie projektowania i realizacji inwestycji transportowych, ze szczególnym akcentem położonym na elementy transportu rowerowego. W konferencji uczestniczyło ponad 80 osób z całego kraju i zagranicy, które reprezentowały stronę społeczną oraz niektóre samorządy.

Konferencję otworzyła posłanka Ewa Wolak (przewodnicząca Parlamentarnej Grupy Rowerowej) wraz z Cezarym Grochowskim (Miasta dla Rowerów).  Stronę rządową reprezentował wiceminister Radosław Stępień, który podsumował obecny etap działań pro-rowerowych Ministerstwa Infrastruktury, m.in. zmiany w PoRD oraz w innych rozporządzeniach dotyczących budowy dróg. Wyraził radość z mocnej reprezentacji środowiska rowerowego i zapewniał, że chce nadal wspierać współpracę fachowych planistów i projektantów z przedstawicielami użytkowników, ponieważ tylko taki dialog gwarantuje  realne i szybkie zmiany na lepsze.

Z drugiej strony zaakcentował pilną potrzebę zmian sposobu myślenia Polaków o użytkowaniu rowerów i zapewnił, że nadal będzie swoim postępowaniem (często dojeżdża rowerem nawet na spotkania "służbowe") świadczył o zaletach tego pojazdu.

Zaprosił on również zebranych na przejazd rowerowy z okazji rozpoczęcia wiosny, który odbędzie się 21 marca spod gmachu Ministerstwa w Warszawie.

Przedstawicielem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad był dr Tadeusz Kopta. Wraz z Marcinem Hyłą (koordynator sieci Miasta dla Rowerów) omówili poszczególne zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym, pracę Zespołu ds. Ścieżek Rowerowych w GDDKiA oraz przedstawili krótki raport nt. obecnego stanu infrastruktury rowerowej w Polsce. Istotę tego podsumowania może stanowić cytat:

"80 procent budowanych dróg rowerowych nie spełnia standardów i nie jest ułatwieniem dla ruchu rowerowego". (Tadeusz Kopta, GDDKiA)

Podczas konferencji prezentację mieli również goście z Niemiec (Sascha Baron z Politechniki w Kaiserslautern oraz Michael Haase z Ingenieurbüro für Systemberatung und Planung GmbH, Dresden).

Opowiedzieli o procedurach audytu stosowanych na niemieckim szczeblu lokalnym i ogólnokrajowym oraz o założeniach polityki rowerowej Niemiec oraz najnowszych zmianach w StVO (niemiecki odpowiednik PoRD) mających na celu dalszą poprawę bezpieczeństwa rowerzystów.

Samorządy lokalne z Polski reprezentowali "rowerowi" urzędnicy z:

- Gdańska (Remigiusz Kitliński)

- Wrocławia (Daniel Chojnacki)

- Warszawy (Marcin Czajkowski)

Przedstawili oni różne podejście do stworzenia i realizowanie lokalnej polityki rowerowej oraz przedstawili zasady współpracy z przedstawicielami tamtejszych organizacji rowerowych.

 

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież