Las Miejski dla rowerów! |
Na razie będzie to fragment planowanej na kolejne miesiące całościowej sieci dla całego Lasu Miejskiego, która obejmie szlak "rodzinny", maratońską trasę XC, zaawansowaną trasę Enduro oraz trasę Extreme, której nazwa mówi sama za siebie. Dlaczego rower? Ponieważ jest pojazdem demokratycznym, umożliwiającym legalne i bezpieczne poruszanie się praktycznie każdemu- bez względu na wiek, status materialny czy stopień wytrenowania. Ponieważ użytkownicy rowerów są coraz liczniejszą grupą, której nie można marginalizować- aktualne badania dowodzą, iż 70% polskich gospodarstw domowych posiada co najmniej jeden rower, a znaczna większość spośród tej grupy oczekuje na lepsze warunki jazdy, sprzyjające wygodzie i bezpieczeństwu. Ponieważ rower staje się modnym i pożądanym atrybutem, świadczącym o aktywnym, zdrowym i dynamicznym stylu życia, który odpowiada wielu osobom, rodzinom i grupom znajomych w różnym wieku. Dlaczego system szlaków i tras? Ponieważ umożliwia łatwiejsze administrowanie, utrzymanie i konserwację, a jednolite elementy infrastruktury (moduły) umożliwiają obniżenie kosztów z tym związanych. Dlaczego w olsztyńskim Lesie Miejskim? Ponieważ badania i obserwacje lokalnego ruchu rowerowego wskazują na to, że cyklistom odwiedzającym Las Miejski brakuje tam infrastruktury, pozwalającej orientować się w terenie i wygodnie odpoczywać. Ponieważ taki system może wspomóc działania edukacyjne i promocyjne dotyczące Lasu Miejskiego. Tablice informacyjne mogą przekazywać wiedzę historyczną i przyrodniczą, związaną wprost z miejscem, w którym zostały ustawione, łącząc przyjemne z pożytecznym. Ponieważ każdy rowerzysta i rowerzystka ma inne wymagania, potrzeby i możliwości. System przewiduje szlaki i trasy na różnym poziomie trudności, o czym będą bardzo dokładnie informowały tablice zlokalizowane przy poszczególnych drogach i ścieżkach, a także wszystkie materiały promocyjne przewidziane w tym projekcie. Ponieważ na potrzebę otwarcia tego terenu na rowerzystów wyraźnie wskazuje „Koncepcja rozwoju tras rekreacyjnych” opracowana w 2009 r. na zlecenie Urzędu Miasta w Olsztynie przez konsorcjum firmy WYG International oraz stowarzyszenia Zielone Mazowsze. Ponieważ gminy sąsiadujące z Olsztynem już teraz dysponują rozwiniętą siecią turystycznych szlaków rowerowych, umożliwiającą naturalne przedłużenie terenów Lasu Miejskiego i znaczne rozszerzenie obszaru „przyjaznego” rowerowej rekreacji. Jak to ma wyglądać w sierpniu 2010? Współpraca ta zakłada opracowanie, oznakowanie i wyposażenie w niezbędną infrastrukturę czterech elementów: 3. rowerowej trasy ENDURO, prowadzącej po wąskich i krętych ścieżkach. Trasy wymagające nieco większego przygotowania technicznego dającej wiele frajdy miłośnikom szybkiej jazdy w trudnym terenie. Enduro jest jednym z dynamiczniej rozwijających się stylów jazdy na rowerze górskim. 4. rowerowej trasy EXTREME, której nazwa mówi sama za siebie. Badania: "Jak to ma wyglądać w dalszej przyszłości?" Analiza wyników tych badań umożliwi planowanie kolejnych działań w sposób uzasadniony i uporządkowany, a także pozwoli odpowiednio dysponować funduszami na dalsze rozwijanie niniejszego systemu. Docelowo cały teren olsztyńskiego Lasu Miejskiego ma być objęty systemem rowerowym, połączonym z sieciami turystycznymi na terenie sąsiednich gmin i całego Powiatu. Opisywany system ma działać: - dośrodkowo, czyli skupiać w sobie możliwie wiele wyjątkowych atrakcji, aby stanowić swoiste „centrum” rowerowej rekreacji w regionie. Wycinek "Koncepcji rozwoju tras rekreacyjnych Miasta Olsztyn" z 2009 r. wykonanych za 150 tysięcy na zlecenie Urzędu Miasta. Była to podstawa do opracowania pilotażowych tras. Wnioski i uwagi prosimy zgłaszać do podmiotów realizujących: |