Rowerowe Szkoły po raz drugi
sobota, 17 listopada 2012 22:53

Mamy za sobą drugą edycję programu edukacyjnego "Rowerowa Szkoła, czyli eduakcja na rzecz środowiska może mieć dwa koła". W poszczególnych etapach tej inicjatywy wzięło udział niemal 140 przedstawicieli placówek oświatowych z ternu całego województwa warmińsko-mazurskiego.  

 

Cel:
Celem programu jest wszechstronne aktywizowanie szkół podstawowych, gimnazjów oraz przedszkoli,
aby stały się lokalnymi ośrodkami rozwoju i promocji "kultury rowerowej".
Ideą tej inicjatywy jest pomoc w rozbudzaniu i wzmacnianiu pro-rowerowego potencjału placówek oświatowych, a także zachęta do prowadzenia działań teoretycznych i praktycznych wśród uczniów, kadry nauczycielskiej oraz rodziców.

 

Termin:
Program był prowadzony od kwietnia do połowy września 2012 r., a jego adresatami były wszystkie placówki oświatowe na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

 

Organizatorzy programu:
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie,
- Stowarzyszenie Aktywności Społecznej "Młyn",
- Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie,
- Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu,
- Mazurskie Centrum Edukacji Ekologicznej działające w strukturze Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich.

Patronat nad tegoroczną edycją konkursu objął Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

 


Zasięg konkursu:
Łączna liczba uczniów uczęszczających do finałowych placówek to ponad 5500 osób. Przez fakt, iż szkolne działania prowadzone w ramach programu mają charakter masowy i powszechny, można uznać, iż niemal wszyscy uczniowie wymienionych placówek byli jego adresatami. W wielu przypadkach do tej liczby należy także dodać kadrę nauczycielską oraz rodziców, którzy uczestniczyli w wielu inicjatywach podejmowanych w poszczególnych placówkach.

 

Kolejność działań:

Pierwszym etapem realizacji konkursu było przeprowadzenie cyklu szkoleń


dotyczących zasad i sposobów realizacji konkursu na terenie poszczególnych placówek. Łącznie w szkoleniach przeprowadzonych w Olszynie, Elblągu, Iławie, Giżycku i Mrągowie wzięło udział blisko 140 nauczycieli, przedstawicieli lokalnych organizacji pozarządowych oraz władz samorządowych.
Szkolenia były przygotowane merytorycznie przez Mirosława Arczaka ze Stowarzyszenia Aktywności Społecznej „Młyn”, a sfinansowane ze środków WFOŚiGW w Olsztynie.

 



 

Drugi etap obejmował realizację pro-rowerowych działań na terenie placówek

ubiegających się o miano „Rowerowej Szkoły”. Pula możliwych do podjęcia aktywności była niemal nieograniczona, ponieważ każda szkoła czy przedszkole dysponuje odmiennymi warunkami lokalowymi, różnorodną kadrą nauczycielską oraz znajduje się w odmiennym otoczeniu społecznym.
Na tym etapie niektóre placówki korzystały z różnych form dotacji udzielonych przez WFOŚiGW za pośrednictwem lokalnych Centrów Edukacji Ekologicznej.
Placówki oświatowe miały także do dyspozycji możliwość korzystania z doraźnej pomocy i konsultacji świadczonych przez Stowarzyszenie „Młyn”.

 

W trzecim etapie placówki przygotowały raporty z podjętych działań.

Raporty zostały ocenione pod względem wypełnienia 8 kryteriów:
* wzrost poziomu infrastruktury rowerowej;
* prowadzenie działalności edukacyjnej skierowanej na wzrost podróży rowerowych wśród społeczności szkolnej;
* organizowanie rowerowych imprez turystycznych, sportowych i innych;
* współpraca z instytucjami samorządowymi na różnym szczeblu;
* współpraca z parterami społecznymi;
* zasięg oddziaływania danej inicjatywy;
* poziom innowacyjności;
* poziom pozyskania oraz sposób wydatkowania środków finansowych na realizację działań związanych z udziałem w konkursie.

- - - - - - - - - - 

 

Placówki oświatowe z przyznanym Certyfikatem „Rowerowa Szkoła”

Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku
Prowadzenie szerokiej edukacji w zakresie transportu rowerowego wśród najmłodszych. Konsekwencja w działaniu (udokumentowana kilkuletnia historia działań). Umiejętna współpraca z mediami lokalnymi.









 - - - - - - - - - -

Szkoła Podstawowa nr 19 w Elblągu
Szerokie spektrum działań i wykorzystanie ciekawych form edukacyjno-informacyjnych skierowanych nie tylko do uczniów (ankieta i debata dla rodziców). Umiejętne wpisanie tematyki rowerowej w program realizowany na różnych przedmiotach: informatyka, język polski, przyroda, plastyka, technika /modele/. Nawiązanie i utrzymywanie szerokiej współpracy z rozmaitymi partnerami.







 

- - - - - - - - - -

Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Kętrzynie
Konsekwentne działanie podejmowane na bazie dobrych rozwiązań nagrodzonych w poprzedniej edycji konkursu, dodatkowo uzupełnione o nowe, ciekawe elementy, np. tematyczne lekcje terenowe w formie wycieczek rowerowych, nawiązanie współpracy z warsztatem rowerowym. Szeroki dobór partnerów przy realizacji różnorodnych inicjatyw.
Funkcjonuje tu Szkolne Koło Turystyczno-Krajoznwcze oraz Centrum  Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z rozbudowanym miasteczkiem ruchu drogowego (od 2008 r.).



- - - - - - - - - -

Zespół Szkół im. Rodu Działyńskich w Bratanie
Obszerne, przemyślane sprawozdanie, które umiejętnie wskazuje działania pro-rowerowe w kontekście ogólnego funkcjonowania szkoły.
Zadaszony parking rowerowy (z planowaną rozbudową w 2013 r. z funduszu sołeckiego). Szeroka współpraca z różnorodnymi partnerami.
Świadome i konsekwentne działanie.
Wielość działań pro-ekologicznych, które w przyszłości w łatwy sposób pozwalają włączyć rower w ich realizację.

 





- - - - - - - - - -

SP Nr 3 im. Orła Białego w Biskupcu
Umiejętne wpisanie roweru do całokształtu działań edukacyjnych szkoły. Niemal wzorcowy parking rowerowy. Udane imprezy o dużej skali (np. festyn z udziałem ponad 100 uczniów na rowerach). Podjęte działania są adekwatne do potrzeb i możliwości placówki. Dobra dokumentacja realizacji konkursowych zadań.

 



- - - - - - - - - -

SP Nr 7 w Olsztynie
Otwartość na rozmaite inicjatywy pro-rowerowe. Pomimo skromnego sprawozdania, placówka jest znana z czynnego udziału w różnorodnych imprezach, akcjach o tematyce rowerowej. Dobra lokalizacja placówki pozwalająca w niedalekiej przyszłości na wypracowanie modelu szkoły otwartego na ruch rowerowy i promującego go wśród szkolnej społeczności.





- - - - - - - - - -

Wyróżnienia konkursu „Rowerowa Szkoła”


W uznaniu za dostrzeżenie istotnej roli tematyki pro-rowerowej i podjęcie działań na rzecz jej propagowania wśród dzieci i młodzieży.
Z podziękowaniami za podjętą aktywność oraz udział w tegorocznej edycji programu mamy nadzieję, że niniejsze wyróżnienia będą podstawą do podejmowania kolejnych lokalnych działań w ramach następnej edycji „Rowerowej Szkoły”.

- SP Nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

- Gimnazjum Piecki

- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach

- SP w Jonkowie

- Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Olsztynie.

 

- - - - - - - - - -

I edycja programu:
Pierwsza edycja miała podobną skalę i zasięg w grupie docelowej (około 5 tysięcy uczniów). Zimą 2010 r. przyznano 5 Certyfikatów „Rowerowej Szkoły”. Certyfikaty są przyznawane na 2 lata.

W I edycji Certyfikaty otrzymały następujące placówki:

- SP Nr 22 w Olsztynie
- Zespół Szkół w Bratanie
- SP w Boćwince
- SP Nr 3 w Gołdapi
- Zespół Szkół Nr 1 w Kętrzynie.

- - - - - - - - - -

Wszelkie pytania związane z programem "Rowerowa Szkoła" prosimy kierować na adres e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.  lub pod nr 507 617 656.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież