
Mamy za sobą drugą edycję programu edukacyjnego "Rowerowa Szkoła, czyli eduakcja na rzecz środowiska może mieć dwa koła". W poszczególnych etapach tej inicjatywy wzięło udział niemal 140 przedstawicieli placówek oświatowych z ternu całego województwa warmińsko-mazurskiego.
Cel: Celem programu jest wszechstronne aktywizowanie szkół podstawowych, gimnazjów oraz przedszkoli, aby stały się lokalnymi ośrodkami rozwoju i promocji "kultury rowerowej". Ideą tej inicjatywy jest pomoc w rozbudzaniu i wzmacnianiu pro-rowerowego potencjału placówek oświatowych, a także zachęta do prowadzenia działań teoretycznych i praktycznych wśród uczniów, kadry nauczycielskiej oraz rodziców.
Termin: Program był prowadzony od kwietnia do połowy września 2012 r., a jego adresatami były wszystkie placówki oświatowe na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Organizatorzy programu: - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie, - Stowarzyszenie Aktywności Społecznej "Młyn", - Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, - Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu, - Mazurskie Centrum Edukacji Ekologicznej działające w strukturze Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich.
Patronat nad tegoroczną edycją konkursu objął Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

Zasięg konkursu: Łączna liczba uczniów uczęszczających do finałowych placówek to ponad 5500 osób. Przez fakt, iż szkolne działania prowadzone w ramach programu mają charakter masowy i powszechny, można uznać, iż niemal wszyscy uczniowie wymienionych placówek byli jego adresatami. W wielu przypadkach do tej liczby należy także dodać kadrę nauczycielską oraz rodziców, którzy uczestniczyli w wielu inicjatywach podejmowanych w poszczególnych placówkach.
Kolejność działań:
Pierwszym etapem realizacji konkursu było przeprowadzenie cyklu szkoleń
dotyczących zasad i sposobów realizacji konkursu na terenie poszczególnych placówek. Łącznie w szkoleniach przeprowadzonych w Olszynie, Elblągu, Iławie, Giżycku i Mrągowie wzięło udział blisko 140 nauczycieli, przedstawicieli lokalnych organizacji pozarządowych oraz władz samorządowych. Szkolenia były przygotowane merytorycznie przez Mirosława Arczaka ze Stowarzyszenia Aktywności Społecznej „Młyn”, a sfinansowane ze środków WFOŚiGW w Olsztynie.


Drugi etap obejmował realizację pro-rowerowych działań na terenie placówek
ubiegających się o miano „Rowerowej Szkoły”. Pula możliwych do podjęcia aktywności była niemal nieograniczona, ponieważ każda szkoła czy przedszkole dysponuje odmiennymi warunkami lokalowymi, różnorodną kadrą nauczycielską oraz znajduje się w odmiennym otoczeniu społecznym. Na tym etapie niektóre placówki korzystały z różnych form dotacji udzielonych przez WFOŚiGW za pośrednictwem lokalnych Centrów Edukacji Ekologicznej. Placówki oświatowe miały także do dyspozycji możliwość korzystania z doraźnej pomocy i konsultacji świadczonych przez Stowarzyszenie „Młyn”.
W trzecim etapie placówki przygotowały raporty z podjętych działań.
Raporty zostały ocenione pod względem wypełnienia 8 kryteriów: * wzrost poziomu infrastruktury rowerowej; * prowadzenie działalności edukacyjnej skierowanej na wzrost podróży rowerowych wśród społeczności szkolnej; * organizowanie rowerowych imprez turystycznych, sportowych i innych; * współpraca z instytucjami samorządowymi na różnym szczeblu; * współpraca z parterami społecznymi; * zasięg oddziaływania danej inicjatywy; * poziom innowacyjności; * poziom pozyskania oraz sposób wydatkowania środków finansowych na realizację działań związanych z udziałem w konkursie.
- - - - - - - - - -
Placówki oświatowe z przyznanym Certyfikatem „Rowerowa Szkoła”
Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku Prowadzenie szerokiej edukacji w zakresie transportu rowerowego wśród najmłodszych. Konsekwencja w działaniu (udokumentowana kilkuletnia historia działań). Umiejętna współpraca z mediami lokalnymi.




- - - - - - - - - -
Szkoła Podstawowa nr 19 w Elblągu Szerokie spektrum działań i wykorzystanie ciekawych form edukacyjno-informacyjnych skierowanych nie tylko do uczniów (ankieta i debata dla rodziców). Umiejętne wpisanie tematyki rowerowej w program realizowany na różnych przedmiotach: informatyka, język polski, przyroda, plastyka, technika /modele/. Nawiązanie i utrzymywanie szerokiej współpracy z rozmaitymi partnerami.



- - - - - - - - - -
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Kętrzynie Konsekwentne działanie podejmowane na bazie dobrych rozwiązań nagrodzonych w poprzedniej edycji konkursu, dodatkowo uzupełnione o nowe, ciekawe elementy, np. tematyczne lekcje terenowe w formie wycieczek rowerowych, nawiązanie współpracy z warsztatem rowerowym. Szeroki dobór partnerów przy realizacji różnorodnych inicjatyw. Funkcjonuje tu Szkolne Koło Turystyczno-Krajoznwcze oraz Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z rozbudowanym miasteczkiem ruchu drogowego (od 2008 r.).


- - - - - - - - - -
Zespół Szkół im. Rodu Działyńskich w Bratanie Obszerne, przemyślane sprawozdanie, które umiejętnie wskazuje działania pro-rowerowe w kontekście ogólnego funkcjonowania szkoły. Zadaszony parking rowerowy (z planowaną rozbudową w 2013 r. z funduszu sołeckiego). Szeroka współpraca z różnorodnymi partnerami. Świadome i konsekwentne działanie. Wielość działań pro-ekologicznych, które w przyszłości w łatwy sposób pozwalają włączyć rower w ich realizację.




- - - - - - - - - -
SP Nr 3 im. Orła Białego w Biskupcu Umiejętne wpisanie roweru do całokształtu działań edukacyjnych szkoły. Niemal wzorcowy parking rowerowy. Udane imprezy o dużej skali (np. festyn z udziałem ponad 100 uczniów na rowerach). Podjęte działania są adekwatne do potrzeb i możliwości placówki. Dobra dokumentacja realizacji konkursowych zadań.



- - - - - - - - - -
SP Nr 7 w Olsztynie Otwartość na rozmaite inicjatywy pro-rowerowe. Pomimo skromnego sprawozdania, placówka jest znana z czynnego udziału w różnorodnych imprezach, akcjach o tematyce rowerowej. Dobra lokalizacja placówki pozwalająca w niedalekiej przyszłości na wypracowanie modelu szkoły otwartego na ruch rowerowy i promującego go wśród szkolnej społeczności.



- - - - - - - - - -
Wyróżnienia konkursu „Rowerowa Szkoła”
W uznaniu za dostrzeżenie istotnej roli tematyki pro-rowerowej i podjęcie działań na rzecz jej propagowania wśród dzieci i młodzieży. Z podziękowaniami za podjętą aktywność oraz udział w tegorocznej edycji programu mamy nadzieję, że niniejsze wyróżnienia będą podstawą do podejmowania kolejnych lokalnych działań w ramach następnej edycji „Rowerowej Szkoły”.
- SP Nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku
- Gimnazjum Piecki
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach
- SP w Jonkowie
- Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Olsztynie.

- - - - - - - - - -
I edycja programu: Pierwsza edycja miała podobną skalę i zasięg w grupie docelowej (około 5 tysięcy uczniów). Zimą 2010 r. przyznano 5 Certyfikatów „Rowerowej Szkoły”. Certyfikaty są przyznawane na 2 lata.
W I edycji Certyfikaty otrzymały następujące placówki:
- SP Nr 22 w Olsztynie - Zespół Szkół w Bratanie - SP w Boćwince - SP Nr 3 w Gołdapi - Zespół Szkół Nr 1 w Kętrzynie.
- - - - - - - - - -
Wszelkie pytania związane z programem "Rowerowa Szkoła" prosimy kierować na adres e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
lub pod nr 507 617 656. |