Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/olsztyn/domains/rowerowy.olsztyn.pl/public_html/plugins/content/extranews.php on line 47

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/olsztyn/domains/rowerowy.olsztyn.pl/public_html/plugins/content/extranews.php on line 142
Sejm głosuje na korzyść rowerzystów!


Postulowane od kilku lat przez środowiska rowerzystów skupione w sieci "Miasta dla rowerów" zmiany w obowiązującym Prawie o Ruchu Drogowym zostały nareszcie pozytywnie odebrane przez posłów, a kilka godzin temu przegłosowane przez Sejm.
 
W głosowaniu wzięło udział 415 posłów i żaden z nich nie był przeciwny proponowanym zmianom!
Teraz pro-rowerowe przepisy czeka jeszcze droga przez Senat i podpisanie przez Prezydenta.


Nowa ustawa dotyczy:

- usunięcia sprzeczności pomiędzy Prawem o Ruchu Drogowym, a Konwencją Wiedeńską ratyfikowaną przez Polskę juz w 1984 roku. Niespójność pomiedzy tymi dokumentami była przyczyną wielu wypadków i nieporozumień na przejazdach rowerowych. Teraz pierwszeństwo rowerzysty (które przecież miał już wcześniej na podstawie Konwencji) będzie jednoznacznie określone;

- pozwala rowerzystom jeździć obok siebie jeśli ile nie utrudnia to ruchu innych pojazdów. Dzięki temu treningi kolarskie (jazda w peletonie) i jazda parami na pustej drodze będą w końcu legalne;

- pozwala rowerzystom wyprzedzać auta z prawej strony (np. wolno jadących w korku), co w wielu przypadkach bywa bezpieczniejsze niż wyprzedzanie z lewej (taka możliwość jest oczywiście nadal możliwa);

- likwiduje absurdalny zakaz jazdy rowerem obok innego pojazdu (np. obok auta znajdującego się na drugim pasie ruchu);

- zezwala rowerzyście na skrzyżowaniu jechać środkiem pasa ruchu, z którego możliwy jest skręt i jazda na wprost. Zapobiega to zajeżdżaniu drogi przez pojazdy skręcające w prawo;

- dopuszcza jazdę po chodniku w sytuacji bardzo złych warunków atmosferycznych (np. gołoledź, mgła, śnieżyca). Oczywiście na chodniku pieszy nadal ma absolutne pierwszeństwo, a rowerzysta ma zachować szczególną ostrożność;

- zezwala na przewóz dzieci w przyczepkach rowerowych;

- definiuje "śluzę rowerową", "pas rowerowy", poprawia definicję "drogi rowerowej". Pozwoli to tworzyć w przyszłości bardziej przyjazną użytkownikom infrastrukturę rowerową;

- na nowo definiuje rower, co pozwala np. na zalegalizowanie rowerów elektrycznych i dopuszczenie rowerów wielośladowych na drogi rowerowe (które do tej pory mogły poruszać się tylko jezdnią);

- definiuje "wózek rowerowy", co pozwala na rozróżnienie normalnych rowerów od np. ważących nierzadko ponad 100 kg riksz rowerowych.

 

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież