Konsultacje Parku Podzamcze


Komentatorom radiowym zdarza się mówić: "Szkoda, że Państwo tego nie widzą!". Po dwóch roboczych spotkaniach w sprawie rewaloryzacji Parku Podzamcze kusi mnie aby podsumować je krótkim: "Dobrze, że Państwo tego nie widzieli...".
"Oficjalne" konsultacje są zaplanowane na 10 lutego, dlatego przedstawiamy zarys pomysłów na "nadanie pierwotnej wartości, odnowienie, przywrócenie świetności" (to właśnie oznacza termin 'rewaloryzacja') tego terenu. 

Rozmowy na temat kształtu zmian na tym terenie toczyły się podobno już od ponad roku (odbyło się 10 roboczych spotkań!), ale pierwsze zaproszenie do Pełnomocnika ds. Transportu Rowerowego skierowano dopiero 20 stycznia 2011...

Konsultacje z mieszkańcami odbędą się 10 lutego (czw) o godz. 17:3o w Izbie Rzemiosła (sala 131).

Uwarunkowania
Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, że projekt dotyczy terenu o bardzo istotnym znaczeniu dla charakteru olsztyńskiej Starówki. Zaplanowana i uporządkowana zieleń, będąca elementem aranżacji parkowej od wielu lat przyciąga mieszkańców oraz stanowi wizytówkę olsztyńskiej Starówki.

Jest to często odwiedzany przez pieszych trakt prowadzący wzdłuż brzegów Łyny- od mostu św. Jakuba (ul. Szrajbera) poprzez most św. Jana, aż do zabytkowych wiaduktów kolejowych w okolicy dworca PKP Olsztyn Zachodni. Jednym z podstawowych założeń projektu jest korzystanie z już istniejących pieszych ciągów komunikacyjnych, ale bardzo ważną zmianą jest dopuszczenie ruchu rowerowego. Ma to swoje uzasadnienie w olsztyńskiej "Koncepcji budowy rekreacyjnych dróg rowerowych", której fragment przedstawia ryc. 1


ryc. 1  Fragment "Koncepcji budowy rekreacyjnych dróg rowerowych Miasta Olsztyn". 

Omawianego terenu nie można rozpatrywać w oderwaniu od głównego traktu spacerowego, tworzonego przez ciąg ulic: Staromiejska, Stare Miasto, Prosta oraz innych atrakcji generujących wzmożony ruch turystyczny, szczególnie w okresie wiosenno-letnim. Zapewnienie atrakcyjnego otoczenia i polepszenie warunków wypoczynku w Parku Podzamcze z pewnością spowoduje znaczne zwiększenie liczby odwiedzających ten obszar.

Rewaloryzacja Parku będzie prowadzona równolegle z pracami w Parku Centralnym, a efektem ma być powstanie, postulowanej od wielu lat, trasy rowerowej wzdłuż Łyny (od granic miasta na os. Brzeziny do granicy z gminą Dywity w Lesie Miejskim). 

Prowadzenie ruchu rowerowego
Pierwotnie na terenie Parku zaplanowano wykorzystanie wszystkich możliwych (!) sposobów prowadzenia ruchu rowerowego- wydzielona droga rowerowa (C-13), droga rowerowa/droga dla pieszych (C-13/C-16) i ciąg pieszo-rowerowy (C13_C-16). Warto sobie uświadomić, że całkowita długość planowanej trasy rowerowej wynosi około 1 km, a częste zmiany wzajemnych relacji ruchu pieszego i rowerowego (szczególnie w terenie o dużym natężeniu obu rodzajów ruchu, jaki planuje się po zrealizowaniu rewaloryacji) mogą prowadzić do częstych wymuszeń pierwszeństwa, potrąceń, itp. niebezpiecznych sytuacji. M.in. dlatego Pełnomocnik proponował przyjęcie jednolitego rozwiązania, które możnaby zastosować na całej długości trasy. Kompromisowym rozwiązaniem jest na razie ciąg pieszo-rowerowy.    

Nawierzchnia
Użytkownicy rowerów pierwotnie mieli mieć do dyspozycji asfaltową drogę rowerową w kolorze czerwonym, separowaną poprzez zastosowanie różnicy poziomów 'chodnik-droga rowerowa' lub pas zieleni. Po dokładnej wizji terenowej Pełnomocnik zaproponował odejście od czerwonego koloru asfaltu (estetyka otoczenia, dominacja elementów komunikacyjnych nad elementami przyrodniczymi) na rzecz asfaltu w kolorze "naturalnym" lub ulepszonych nawierzchni mineralnych spełniających warunki olsztyńskich standardów technicznych dróg rowerowych, np. Terra Way (zaplanowany także nad jez. Długim). 
Po ostatnim spotkaniu pojawia się pomysł zastosowania kostki brukowej URBANIKA (ryc. 2) na całej szerokości ciągu pieszo-rowerowego.


ryc. 2  Kostka URBANIKA.

Mała architektura
Do niedawna w Parku Podzamcze zalecano stojaki absolutnie niespełaniające standardów, a ich lokalizację przewidziano tylko przy kilku ławeczkach znajdujących się przy drodze rowerowej.
Pełnomocnik przedstawił argumenty wobec stojaków nie gwarantujących bezpiecznego i wygodnego parkowania rowerów (ryc. 3), załączył przykłady odpowiednich stojaków (ryc. 4), a jako najlepsze lokalizacje wskazał miejsca, które ze względu na swój charakter będą skłaniały rowerzystów do pozostawienia pojazdów- przy wejściach do projektowanego ogródka jordanowskiego, przy Moście św. Jana (dokładne lokalizacje zależą od dalszych planów zmian na tym terenie), przy fontannie znajdującej się na tyłach „Casablanki”. Pozostałe lokalizacje będą zależeć od dalszych planów zagospodarowania tego terenu, rozmieszczenia urządzeń miejskiego monitoringu, oświetlenia, a także ustaleń z właścicielami lokali handlowych i usługowych znajdujących się przy planowanym ciągu pieszo-rowerowym.

ryc. 3  Model stojaka rowerowego niespełniającego olsztyńskich standardów.

 
ryc. 4  Przykłady dobrych stojaków rowerowych (również w wersji "zabytkowej").

Koncepcja przebiegu trasy rowerowej
Poniżej (ryc. 5, 6, 7) przedstawiamy kolejne fragmenty koncepcji rewaloryzacji Parku Podzamcze wraz z legendą (ryc. 8) ustalonej po ostatnim spotkaniu roboczym (01 lutego 2011 r.).

Już przy ogólnym spojrzeniu widać kilka wątpliwej jakości pomysłów, np.:
> brak rozwiązań dających ciągłość trasy przez most św. Jana
> niewłaściwa geometria łuku na odcinku pomiędzy mostem św. Jana a schodami prowadzącymi od ul. Asnyka.

 

ryc. 5  Fragment od ul. Nowowiejskiego do zakola Łyny na tyłach Centrum Polsko-Niemieckiego.


ryc. 6  Fragment od zakola Łyny na tyłach Centrum Polsko-Niemickiego do mostku przy drewnianym podeście jednej z restauracji.


ryc. 7 Fragment od mostku przy drewnianym podeście jednej z restauracji, przez most św. Jana w kierunku mostu św. Jakuba.
 




Fotografie
Poniżej zamieszczamy kilka zdjęć z terenu Parku Podzamcze, który czeka na mądre decyzje w swojej sprawie.


^ Widok od ul. Nowowiejskiego. 


^ Zakole rzeki na tyłach Amfiteatru.


^ Mostek w okolicy Centrum Polsko-Niemieckiego. Po lewej krótkie, ale dosyć strome wzniesienie na planowanej trasie rowerowej. Po prawej, w oddali, droga prowadząca od ul. Okopowej i nieuwzględniona do prowadzenia ruchu rowerowego.


^ Odcinek za drewnianym mostkiem, tuż za mostem św. Jana.


^ Pogodne niedzielne popołudnie zawsze przyciąga spacerowiczów na teren Parku.
Łuk na pierwszym planie jest zdecydowanie zbyt mały.   


^ Istniejący chodnik ciągnący się wzdłuż brzegu rzeki.


^ Wejście do Parku (al. Gelsenkirchen) widziane od ul. Staszica.  

Text i foto: Mirosław Arczak (
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )




          

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież