 Wszystkie olsztyńskie organizacje rowerowe podpisały się pod apelem skierowanym do Prezydenta Olsztyna, w którym przypominają aby w projekcie przysżłorocznego budżetu nie zabrakło funduszy na rozbudowę rekreacyjnej sieci szlaków i tras rowerowych w Lesie Miejskim.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
W imieniu: - Stowarzyszenie Aktywności Społecznej "Młyn" - Stowarzyszenie Warmiński Klub Rowerowy "FAN" - Stowarzyszenie Centrum Turystyki Aktywnej "Kołodrom" - Oddział Warmińsko-Mazurski PTTK w Olsztynie - Stowarzyszenie SKP Olsztyn - Stowarzyszenie "4XK" zwracamy się do Pana z gorącym apelem o dołożenie wszelkich starań zmierzających do konsekwentnego rozwijania Systemu Tras Rekreacyjnych na terenie Lasu Miejskiego w Olsztynie.
Las Miejski znajdujący się w granicach administracyjnych naszego miasta jest uznawany za największy tego typu kompleks leśny w Europie. Jego uroki doceniają mieszkańcy Olsztyna oraz goszczący u nas turyści.
Liczne badania i obserwacje wskazują jednak, iż potencjał tego terenu jest o wiele większy od dotychczas wykorzystywanego, a uwolnienie tego potencjału wymaga jedynie przyjęcia jasno zarysowanego planu działań i systematycznej realizacji tych założeń. W 2010 r. taki plan został opracowany, a jego pierwszy- pilotażowy etap został zwieńczony sukcesem w postaci „Systemu rekreacyjnych tras rowerowych w Lesie Miejskim”. Jest to sieć wyselekcjonowanych i oznakowanych szlaków i tras rowerowych, które stanowią podwaliny pod całościowy „System Rekreacji w Lesie Miejskim” obejmujący stworzenie nowoczesnej i atrakcyjnej oferty dla miłośników rodzinnej turystyki rowerowej, turystyki pieszej, marszów Nordic Walking, biegów przełajowych, Parków Linowych, maratonów rowerowych.
Oprócz tego, infrastruktura Systemu służy także celom edukacyjnym, ponieważ wraz z wytyczeniem, oznakowaniem i promocją tras, na terenie Lasu Miejskiego są umieszczane specjalne tablice, które informują o ciekawostkach historycznych związanych z daną lokalizacją, zawierają opis specyfiki danej trasy oraz przypominają o zasadach bezpieczeństwa i telefonach alarmowych. Dzięki temu Las Miejski przestaje być dla odwiedzających „anonimowym” i nieciekawym obszarem, a urasta do rangi terenu, który po każdym spacerze czy przejażdżce pozostawia niedosyt i chęć ponownej wizyty.
W 2010 r. oznakowano 4 zupełnie nowe trasy rowerowe o łącznej długości 21 km, ustawiono prawie 30 tablic historycznych i informacyjnych, stworzono około 2 km nowych ścieżek wzdłuż lewego (dotąd niedostępnego) brzegu Łyny.
System Rekreacyjny charakteryzuje się przede wszystkim szeroką dostępnością dla wszystkich chętnych, ponieważ oznakowane trasy są bardzo dokładnie kategoryzowane ze względu na poziom trudności, długość, liczbę przeszkód (naturalnych i sztucznych), a także sugerowany rodzaj sprzętu i wyposażenia rowerzysty.
Dotychczasowy System zawiera: ** szlak RODZINNY (niespełna 9,2 km długości, drogi gruntowe dobrej jakości, liczne miejsca odpoczynkowe, brak przeszkód, nie ma specjalnych wymagań sprzętowych) ** trasę XC (7 km długości, dla miłośników kolarstwa górskiego, drogi i ścieżki gruntowe, duże zróżnicowanie warunków terenowych, wymagany rower górski, zalecany kask ochronny) ** trasę ENDURO (4 km długości, dla miłośników trudnego terenu, wąskie ścieżki gruntowe, duże przewyższenia terenu wymagany specjalistyczny rower górski i zestaw akcesoriów ochronnych rowerzysty) ** trasę EXTREME (1,2 km długości, dla miłośników ekstremalnych odmian kolarstwa górskiego, liczne przeszkody, wymagany specjalistyczny rower górski i zestaw akcesoriów ochronnych rowerzysty).
Za dalszym rozwijaniem sieci tras rekreacyjnych w olsztyńskim Lesie Miejskim przemawiają także raporty miejskich jednostek, np.:
- Olsztyńska Rada Sportu z swoim „Raporcie o stanie kultury fizycznej” z marca 2009 r. zaznacza, iż „na stan kultury fizycznej i sportu wpływają dwa zasadnicze czynniki”, a jednym z nich jest „baza sportowo-rekreacyjna”.
Rada zwraca jednocześnie uwagę na to, że „w ciągu najbliższych lat poprawa sportowej infrastruktury Miasta jest jednym z najważniejszych zadań, którego realizacja wymaga podjęcia pilnych decyzji”. Raport zawiera także istotne stwierdzenie, iż „konieczne jest docenienie społecznej i gospodarczej roli rekreacji i sportu”, ponieważ jest to nieodzowny element dynamicznego rozwoju Miasta.
- Zarząd Zieleni Miejskiej dysponuje „Programem rozwoju rekreacyjnych tras rowerowych Miasta Olsztyn” opracowanym i konsultowanym z mieszkańcami w 2009 r.
Jego podstawowym założeniem jest zasadność i potrzeba rozwoju spójnej sieci szlaków i tras przeznaczonych dla miłośników rozmaitych form użytkowania roweru w celach rekreacyjnych.
- Strategia Rozwoju Olsztyna na lata 2006-2020 wskazuje Las Miejski jako jeden z wewnętrznych mocnych atutów Olsztyna, zakładając jednocześnie „rozwój miejskiej, ogólnodostępnej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej”. Ten sam, strategiczny dokument zaleca „aktywizację atrakcyjnych z punktu widzenia gospodarki obszarów, poprzez inwestycje o charakterze turystyczno-rekreacyjnym, a w nich m.in. budowę, rozbudowę i modernizacje publicznej infrastruktury turystycznej (szlaki turystyczne, drogi rowerowe i inne).”
- Badania ilościowe i ankietowe wykonane w lipcu i wrześniu 2010 r. na terenie Olsztyna pokazują wyraźnie, iż:
> nawet o 90% zwiększyła się liczba rowerzystów odwiedzających obszar Lasu Miejskiego objętego pilotażowym projektem „Systemu tras rowerowych”
> „System” spotkał się z życzliwym przyjęciem wśród znacznej większości badanych
> ponad 75% ankietowanych oczekuje rozbudowy „Systemu”.
- Badania opinii publicznej „Mieszkańcy Olsztyna 2010” wykonane na zlecenie Urzędu Miasta pokazują, iż 45,9% respondentów oczekuje zapewnienia lepszej bazy rekreacyjno-sportowej. Opinia ta utrzymuje się w czołówce potrzeb Olsztynian już od roku 2000.
Statystyki przynoszą także informacje o ogromnej grupie mieszkańców Olsztyna (81%), domagającej się powstania komunikacyjnej i rekreacyjnej sieci dróg (ścieżek) rowerowych.
Mając na uwadze powyższe argumenty, odnoszące się jednocześnie do urzeczywistniania wizji Olsztyna jako „Miasta-Ogrodu” przyjaznego mieszkańcom, a także do wytycznych zapisanych i przyjętych w licznych dokumentach, apelujemy o przyjazne spojrzenie na plany stworzenia Systemu Rekreacji w olsztyńskim Lesie Miejskim.
|
Komentarze
Will there be a part 2?
Take a look at my homepage: เริ่มต้นลุ้นหวย ได้ที่นี่: https://www.thelottovip.info/register/af/715
https://yandex-pro.kz/rabota/for-courier/astana/
https://yandex-pro.kz/rabota/moto-kurer/
https://yandex-pro.com/peshii-kurer/moskva/
https://yandex-pro.com/peshii-kurer/minsk/
https://mixzaim.kz/
https://cvety-optom.kz/
https://yandex-pro.com/promoutery/
https://pro-banki.kz/zaimy/bez-protsentov/
https://pro-banki.kz/zaimy/na-kartu-bez-otkazov/
Look into my web-site - ผักสลัด: https://www.romaaffitto.com/author/iorganicfarm/
to return the favor?.I'm trying to too find things to enhance
my web site!I suppose itss ok to make use of a few of your ideas!!
Also visit my website :: DiyarbakıR’Da Escort Bayan: https://wiki.Ageofspace.net/doku.php?id=anka_a_ofise_gelen_esco_t_kadinla
simply couldn’t be a male or feminine Avatar anymore.
Now that hardcore sex: https://agmermer.pro/ was available
individuals have been lining up in droves to see
it and the theaters couldn’t get enough new product. Now that there was no line to cross,
things seemed like they’d be much less exciting.
They've been doing loads of cool stuff and bringing us a lot of issues on the net like - I
do not know - CSS Grid, the :has selector, unblocking container queries, focus seen (via their open prioritization effort),
Math ML.
be familiar ԝith then yοu сan write otherwise
іt іs complex tօ wrіte.
my web blog - Online Casino: https://www.jackpotbetonline.com/napoli-vs-udinese-prediction-and-betting-tips/
blogging. thanks.
my webpage; online real
money casino: https://at.pinterest.com/pin/992128992914529274
web browser compatibility issues? A couple of my blog visitors have complained about
my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Safari.
Do you have any ideas to help fix this problem?
Here is my site slot gacor server thailand: https://honeyswell.com/
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.