 Po zapowiedziach konkretnych działań na rzecz rozwoju rowerowej rekreacji, na mapie miasta pojawiła się wreszcie zupełnie nowa trasa wytyczona w terenie, który do tej pory zbyt często nie przyciągał rowerzystów. Decyzją Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu zrealizowano trasę "Rodzinną", która umożliwia niezbyt forsowną, leśną przejażdżkę w dogodnych warunkach.

^ Trasa liczy dokładnie 8 km, ma formę pętli i zawiera w sobie wszystko, co najlepsze i najciekawsze w zachodniej części Lasu Miejskiego, w tzw. części Wadąg (nazwa od rzeki płynącej po północnym skraju Lasu Miejskiego). Jest to swoiste uzupełnienie szlaku oznakowanego w 2011 r. w ramach Systemu Rekreacyjnych Tras w tzw. części Łyna (nazwa od rzeki płynącej po zachodniej stronie Lasu Miejskiego).
Początek i koniec trasy znajduje się na Leśnym Parkingu przy Strzelnicy Policyjnej przy al. Wojska Polskiego. Dzięki dogodnej lokalizacji możliwe jest wygodne dotarcie tu na kilka sposobów: - rowerem, ponieważ kilka miesięcy temu przeniesiono zakaz wjazdu, który uniemożliwiał jazdę główną drogą (pisaliśmy o tym > TUTAJ); - autobusem, ponieważ od blisko trzech lat możemy bezpłatnie przewozić rowery jako bagaż w pojazdach komunikacji miejskiej, a tuż obok znajduje się pętla autobusowa (ul. Parkowa, przy CEiIK-u); - samochodem, ponieważ na Leśny Parking łatwo trafić z głównej drogi, a jego spora powierzchnia pozwala na wygodne pozostawienie auta.
Trasa jest oznakowana w jednym kierunku, aby zapewnić użytkownikom najłagodniejsze podjazdy i najbardziej bezpieczny przebieg.
 ^ Do oznakowania trasy użyto charakterystycznych ikon nawiązujących do logo Olsztyna oraz oznaczeń używanych w ramach miejskiego programu "Olsztyn.Aktywnie!". Oznaczenie trasy w terenie powierzono znakarzom PTTK, dzięki czemu zasady umieszczania znaków są standardowe i powszechnie używane w całym kraju.
 ^ Ze względu na charakter terenu, do umieszczenia znaków wykorzystano przede wszystkim przydrożne drzewa.

 ^ Do jej stworzenia wykorzystano drogi gruntowe o najlepszej jakości, ze sporadycznie napotykanymi przeszkodami w postaci wystających korzeni, sypkiego piachu czy sezonowo występującej wysokiej roślinności. Trasa jest dzięki temu bardzo urozmaicona i łączy w sobie odcinki prowadzące głównymi drogami, aby zaraz skręcić w boczną dróżkę, dzięki czemu użytkownicy docierają do mniej uczęszczanych miejsc.
 ^ Do pokonywania trasy najlepiej będą się nadawały rowery trekkingowe, ATB, crossowe i górskie. Nie powinno być tutaj większych problemów z używaniem zwykłych rowerów miejskich, byle tylko ogumienie nie było zbyt wąskie i delikatne, a do dyspozycji były co najmniej trzy biegi.





 ^ Na trasie napotka się także krótki fragment zapomnianego (i zarastającego) asfaltu.
 ^ Jesienią 2013 r. olsztyńscy leśnicy wyposażyli przyszłą trasę w kilka nowych drewnianych altan, które stanowią doskonałą bazę do zorganizowania odpoczynku, bufetu lub punktu obserwacyjnego otaczającej przyrody.


 ^ Wydaje się, że nowa trasa będzie dobrym pomysłem na przejażdżki o każdej porze roku, do czego serdecznie zapraszamy!
|