 Ekipy uwijające się na budowie ul. Bałtyckiej wyraźnie minęły już półmetek, wszystkie elementy drogowe są już widoczne, a więc najwyższa pora opisać rowerowe elementy, jakie w przyszłym roku zostaną oddane do użytku na tej ulicy.
Fragment ulicy Bałtyckiej przechodzi gruntowną modernizację, której zasadniczym efektem będzie maksymalne powiększenie przestrzeni przeznaczonej pod ruch pojazdów samochodowych. Wzorem kilku ulic potraktowanych w taki sam sposób, ul. Bałtycka będzie więc sprawiała wrażenie asfaltowych "pasów startowych" z bardzo wąskimi (na skraju minimalnych szerokości przewidzianych w przepisach!) chodnikami i drogami dla rowerów upchniętymi na resztkach wolnego terenu... Nastroje panujące wśród mieszkańców w czasie gdy inwestycja zaczyna nabierać realnych kształtów najlepiej oddaje artykuł w olsztyńskiej Gazecie Wyborczej (>TUTAJ)
Pomimo ogólnych pochlebstw względem tej inwestycji zamieszczonych na stronie wykonawcy (POL-DRÓG)
przewidujemy, że nie odbije się to pozytywnie na ogólnym funkcjonowaniu systemu komunikacyjnego w tej części miasta,
ale z racji wyznawanej przez nas rzetelności i wiarygodności przedstawiamy aktualności z placu budowy oraz zarys tego, co tam powstanie.
Planowane zakończenie inwestycji to czerwiec 2014 r.
 ^ Niewątpliwie powstanie dróg dla rowerów wzdłuż ul. Bałtyckiej będzie miało znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców Gutkowa, Likus i osiedla Nad Jeziorem Długim. Już teraz np. Szkoła Podstawowa Nr 7 przy al. Przyjaciół należy do jednej z bardziej "zroweryzowanych" i nawet około 7% jej uczniów samodzielnie dojeżdża na zajęcia rowerami. W sumie, w ramach tej inwestycji powstanie niemal 1,3 km dróg dla rowerów. Jest to także teren o sporym znaczeniu rekreacyjnym, położonym w bliskości Dworca PKP Olsztyn Zachodni, pomiędzy dwoma najlepiej zagospodarowanymi jeziorami- Długim, które od czasu zagospodarowania w 2011 r. bije rekordy popularności i Ukiel (Krzywe), którego brzegi zyskają w połowie 2014 r. nowy blask w postaci całorocznego zagospodarowania sportowo-rekreacyjnego oraz dzięki Strefom Przedsiębiorczości (pisaliśmy o tym > TUTAJ).
 ^ Okolice Ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Normalny widok w okresie wakacji 2013- pomimo utrudnionego dojazdu i przejazdu spotkanie tu jednocześnie sześciu osób na rowerach nie było żadnym problemem.
 ^ Al. Schumanna. Widok na przyszłe połączenie z istniejącą drogą dla rowerów. Mały szczegół: firma POL-DRÓG bardzo opornie przyjmowała poprawki do zastosowanej przez siebie tymczasowej organizacji ruchu (regulującej sytuację na drodze przez kilka miesięcy!), wielu z nich po prostu nie przyjęła do wiadomości i np. tutaj widać jedną z nieprawidłowości- niewłaściwie użyty znak C-16_C-13.
 ^ Tutaj powstanie przejazd dla rowerzystów przez ul. Bałtycką. tutaj może być niebezpiecznie (!) ze względu na zastosowane promienie łuku dla pojazdów zjeżdżających z ronda.
 ^ Ul. Bałtycka. Rondo w głębi kadru.
 ^ Ul. Bałtycka, tuż za rondem. Jak widać aktualnie mamy tu kolizję wysokościową, która zostanie rozwiązana poprzez nasyp powstały na całej długości tego odcinka.
 ^ Ul. Bałtycka, okolice Zespołu Szkół Elektronicznych. Auta będą jeździły po drodze bez kłopotliwych różnic wysokości, natomiast pieszym i rowerzystom zafundowano konieczność pokonywania sporych spadków...
 ^ Ul. Bałtycka, zjazd na teren Domu Pomocy Społecznej. Zawiłe przebiegi chodnika i rowerówki "uatrakcyjnią" jeszcze zapewne barierki, których niestety nie zabrakło także w tym projekcie... :/
 ^ Ul. Bałtycka, okolice Zespołu Szkół Ekonomicznych. Dla rowerów przewidziano spory podjazd, ale piesi mają jeszcze gorzej... zwłaszcza ci, którzy będą chcieli dotrzeć na górę (znajduje się tam przystanek autobusowy) z wózkiem. Obawiamy się, że asfaltowa nawierzchnia drogi dla rowerów będzie często wykorzystywana do radzenia sobie w tej trudnej sytuacji.
 ^ Ul. Bałtycka, okolice sklepu Lidl. Czasami drzewa tnie się na potęgę, ale tutaj oszczędzono kilka z nich na rzecz zawiłego przebiegu drogi dla rowerów i chodnika. W tym miejscu nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ tuż za tymi zakosami znajduje się przejazd dla rowerzystów. Poczekajmy jednak na wiosnę/lato kiedy cała roślinność się zazieleni, a wtedy okaże się czy wszyscy uczestnicy ruchu drogowego będą się dobrze dostrzegali.
 ^ Ul. Bałtycka, wiadukt nad torami. Miejsce połączenia z istniejącą drogą dla rowerów. Po lewej: kolejny przykład radosnej twórczości w dziedzinie znakowania robót.
 ^ Ul. Bałtycka, okolice Liceum Akademickiego. Tutaj na pewno będzie gorąco! Zdjęcie nie oddaje spadku, po jakim będzie się zjeżdżało wprost na ścieżkę (+ chodnik) wiodący nad Jeziorem Długim. W drugą stronę także nie będzie przyjemnie, ponieważ niewielka ilość rowerzystów podoła krótkiemu, ale znacznemu podjazdowi.
 ^ j.w.
 ^ Ul. Bałtycka. Jednym z rozwiązań mogących znacznie poprawić funkcjonalność tej drogi jest dopuszczenie rowerzystów do jazdy po wybudowanych chodnikach. Oznakowanie C-16 + T-22 od kilku miesięcy z powodzeniem funkcjonuje na kilku olsztyńskich ulicach (pisaliśmy o tym > TUTAJ) i podobnie mogłoby być tutaj. To właśnie takie odcinki oznaczyliśmy jako "dylematy" na naszej mapce.
 j.w.
 ^ j.w. Wielu rowerzystów już teraz korzysta z dostępnych chodników.
 ^ W różnych momentach budowy firma POL-DRÓG serwowała rozmaite niespodzianki trwające nawet kilka dni...
 ^ Na całym terenie robót funkcjonuje niewłaściwe oznakowanie kilku przejść da pieszych (bez tzw. "zebry").
 ^ Mając świadomość wszystkich (aktualnych i przyszłych) uchybień i tak czekamy na dokończenie prac i oficjalne oddanie do użytku opisanego odcinka ul. Bałtyckiej :) Z pewnością będziemy informować o aktualnościach w miarę następowania poważniejszych zmian na tym placu budowy.
|