Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/olsztyn/domains/rowerowy.olsztyn.pl/public_html/plugins/content/extranews.php on line 47

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/olsztyn/domains/rowerowy.olsztyn.pl/public_html/plugins/content/extranews.php on line 142
Rowery na (niektórych) chodnikach
środa, 04 września 2013 22:55


Od wtorku, 03 września na kilku olsztyńskich ulicach obowiązuje nowe oznakowanie, niespotykane do tej pory w naszym mieście, a skierowane do pieszych i rowerzystów. Nowy zestaw znaków zezwala na korzystanie z szeregu chodników przylegających do tzw. "buspasów".

 

Nowatorskie oznakowanie wykorzystuje pozytywne doświadczenia z zastosowania takich rozwiązań w kilku polskich miastach, a także opiera się na zaleceniach zespołu ekspertów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zajmującego się infrastrukturą rowerową (link do opracowania GDDKiA > tutaj).


Zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym znak C-16 („droga dla pieszych”) oznacza przestrzeń przeznaczoną dla ruchu pieszego, natomiast dodana do niego tabliczka „Dopuszczony ruch rowerowy” zezwala na korzystanie z niej także rowerzystom. Trzeba jednak wiedzieć, że

jest to zezwolenie przewidujące konkretne zastrzeżenia- rowerzyści muszą zawsze zachowywać tam szczególną ostrożności oraz bezwzględnie ustępować miejsca pieszym.

 

Zastosowane rozwiązanie tym różni się od znanego już w Olsztynie „ciągu pieszo-rowerowego” (znak C-16/C-13) lub wydzielonej drogi dla rowerów (znak C-13), że rowerzystom pozostawia się wybór korzystania z chodnika lub jezdni.

- Jest to wynik kompromisu pomiędzy potrzebami i postulatami mniej doświadczonych rowerzystów, a możliwościami bezpiecznej i sprawnej jazdy rowerzystów dobrze znających zasady poruszania się wspólnie z innymi pojazdami na jezdni - mówi Mirosław Arczak, olsztyński Oficer Rowerowy w Urzędzie Miasta. – Dla stworzenia bardziej czytelnego i zrozumiałego komunikatu zastosowaliśmy słowne wyjaśnienie o dopuszczeniu ruchu rowerowego zamiast treści przewidzianej dla typowej tabliczki T-22, czyli piktogramu roweru z lakonicznym dla wielu osób napisem „Nie dotyczy” - tłumaczy Arczak.

Warto dodać, że opisane  rozwiązanie zostało pozytywnie przyjęte przez Miejską Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jednak jej członkowie zapowiadają, że będą uważnie przyglądać się efektom tej decyzji.

Wszyscy liczą na kulturalne i przepisowe korzystanie z nowego oznakowania,

 

a główna uwaga będzie kierowana na rowerzystów, na których spoczywa teraz największa odpowiedzialność za bezpieczeństwo na udostępnionych im chodnikach.

Na większości skrzyżowań nie powstały na razie przejazdy dla rowerzystów przylegające do istniejących przejść dla pieszych, dlatego należy pamiętać o przepisie, który zabrania w tych miejscach przejeżdżania na rowerze. Należy tu zejść z roweru, zastosować się do wskazań sygnalizacji świetlnej i przejść na drugą stronę drogi, gdzie dalej można kontynuować jazdę.

 

Chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym powstaną na następujących odcinkach:
- al. Warszawska (po stronie wschodniej od skrzyżowania z ul. Tuwima do ul. Barczewskiego; po stronie zachodniej od wjazdu na teren jednostki wojskowej do ul. Jagiellończyka);
- ul. Śliwy (na całej długości, po obu stronach drogi);
- ul. Niepodległości (na całej długości, po obu stronach drogi);
- ul. Pstrowskiego (od ul. Kasprzaka do ul. Sikorskiego po obu stronach drogi).

Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu sieć połączeń rowerowych wzbogaciła się o kilka ważnych odcinków oraz zbliżyła się do Śródmieścia, w którym znajduje wiele celów przejazdów rowerowych wykonywanych przez mieszańców Olsztyna:


^ al. Warszawska (rejon skrzyżowania z ul. Heweliusza).


^ al. Warszawska (rejon skrzyżowania z ul. Armii Krajowej).


^ Plac Roosevelta (naprzeciwko jednostki Straży Pożarnej).


^ ul. Śliwy (po stronie ul. Barczewskiego).


^ ul. Śliwy (po stronie ul. Jagiellończyka).


^ ul. Pstrowskiego (rejon skrzyżowania z al. Sikorskiego).


^ ul. Niepodległości (rejon skrzyżowania z ul. Kościuszki).


^ Oznakowanie w większości przypadkoów uporządkowało i usankcjonowało zachowania większości rowerzystów, którzy po powstaniu "buspasów" i poszerzeniu pasów ruchu na jezdni nie decydują się na jazdę wśród samochodów, których kierowcy często przekraczają dopuszczalne prędkości.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież