Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/olsztyn/domains/rowerowy.olsztyn.pl/public_html/plugins/content/extranews.php on line 142
Konsultacje Parku Podzamcze I


10 lutego mieszkańcy Olsztyna zostali zapoznani z projektem rewaloryzacji Parku Podzamcze I.
Projekt rewaloryzacji opisuje teren, w którym ruch rowerowy został zaplanowany w obemującym całe miasto "Programie budowy dróg rowerowych Olsztyna" z 2009 r.
Materiały nt. Parku można pobrać >TUTAJ<, a my odniesiemy się do propozycji rozwiązań przeznaczonych dla ruchu rowerowego.

Z punktu widzenia "Programu" rowerowego na terenie Parku Podzamcze I (ryc. 1) powinny powstać korytarze umożliwiające połącznia pomiędzy ulicami: Nowowiejskiego, Wyzwolenia, Żarskiej i Okopową. Oprócz tego powinny funkcjonować rozwiązania drogowe dopuszczające i ułatwiające ruch rowerowy na istniejącej sieci drogowej w tym obszarze.


^ ryc. 1  Fragment "Programu budowy dróg rowerowych Olsztyna" dla terenu Parku Podzamcze.

Aby wydać najbardziej przystępny osąd wszystkiego, co dzieje się w zakesie planów i inwestycji w rejonie Parku Podzamcze, najlepiej porównać założenia "Programu" z posunięciami czynionymi przez władze i projektantów (ryc. 2).

Na czerwono zaznaczyliśmy ul. Nowowiejskiego, która stanowi niejako oś tego terenu. W ramach projektów unijnych na tej ulicy powstanie dwukierunkowa droga rowerowa łącząca okolice Wysokiej Bramy z brzegami Jez. Długiego.

Na niebiesko zaznaczyliśmy ciąg ulic: Staromiejska, Stare Miasto, Prosta, gdzie od półtora roku bez przeszkód funkcjonuje rozwiązanie "B-2 + T-22", czyli zakaz wjazdu, który nie dotyczy rowerzystów.

Na zielono zaznaczyliśmy zaprojektowany w ramach rewaloryzacji Parku Podzamcze (część "Kontynuacja") ciąg pieszo-rowerowy, który na pewno w tym miejscu (zgodnie z przebiegiem istniejących ciągów komunikacyjnych) zostanie połączony z ul. Nowowiejskego.

Na fioletowo zaznaczyliśmy drogi rowerowe, które powinny być zawarte w opisywanym tu projekcie.
W odróżnieniu od projektantów, uważamy, iż nie należy budować rowerowego łącznika pomiędzy ul. Wyzwolenia i Nowowiejskiego w taki sposób, że przecina ona tereny zielone i wykorzystuje przejazd rowerowy. Zamiast tego bardziej zasadne wydaje się wprowadzenie uspokojonego ruchu na ul. Wyzwolenia i poprowadzenie ruchu rowerowego do krótkiej uliczki, która znajduje się 70 metrów dalej niż projektowany wjazd do Parku. Pozwoli to na jazdę rowerzystów bardziej czytelną dla kierowców i bezpieczną dla pieszych.

Drugą poprawką jest wnioskowanie o ścisłe trzymanie się wskazań "Programu" i zabezpieczenie połączenia ul. Okopowej i Nowowiejskiego. Umożliwi to bezpośrednie połączenie Starówki z rekreacyjnymi trasami biagnacymi w stronę Jez. Długiego i Ukiel oraz Lasu Miejskiego. Przerywana linią zaznaczyliśmy drogę rowerową, która pozwoliłaby na stworzenie skrzyżowania z czterema wlotami, dającego sposobność prostej i czytelnej organizacji ruchu rowerowego i samochodowego.  

Istotna kwestią jest także zapewnienie uspokojenia ruchu na ul. Żarskiej, która powinna przejmować ruch rowerowy w kierunku Lasu Miejskiego.       
 

^ ryc. 2   Poglądowa mapka opisywanego terenu /na podst.: maps.google.pl /

Poniższy obrazek to fragment projektu rewaloryzacji Parku Podzamcze I (ryc. 3).
Zawiera on kolorowe oznaczenia opisane wcześniej (fioletowe i zielone).
Kolejnymi brakami projektu jest:
* brak zapewnienia ciągłości drogi rowerowej przy ul. Nowowiejskiego na wlocie ul. Zamkowej;
* pominięcie stojaków rowerowych w wykazie elementów małej architektury;
* brak lokalizacji stojaków rowerowych (np. zaprojektowany plac zabaw).


^ ryc. 3   Fragment projektu.

Uwagi, wnioski, propozycje: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież